RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Barskere Boble, men ingen folkevogn


Linken til historien er fortsatt der, men Beetle framstår nå som en tvers gjennom moderne bil.
Linken til historien er fortsatt der, men Beetle framstår nå som en tvers gjennom moderne bil. Foto: Foto: Øivind Skar
Etterfølgeren til det som en gang var Europas viktigste bil, forsøker iallfall å være like morsom som originalen var nyttig.

For 30, 40 og 50 år siden ville denne artikkelen sannsynligvis vært svært viktig, fordi den handler om det som den gang var Europas og Norges aller viktigste bil, VW Boble – Type 1 på fagspråket. Bilen med stor B. Ingen over og ingen ved siden.

Kun ideen i behold

Slik er det ikke lenger. Bobla kjørte inn i historien, og forble der.

Eller er det et snev av originalen i det som nå heter New Beetle, og som om kort tid skifter både karosseri og navn til Beetle Coupé?

Teknisk er det naturligvis ikke det. Grunnkonseptene har ikke et blinklys med hverandre å gjøre. Likevel skal vi ikke le av at Volkswagen, som er på vei mot å bli verdens største bilprodusent, står ved historien og holder den levende. Akkurat som BMW gjør med Mini.

vw

KUPÉPREG: Ny Beetle har langt mer kupépreg enn forgjengeren. (FOTO: Øivind Skar)

13 år siden Beetle

Nå har det riktignok gått to VW Golf-generasjoner, og mer enn 13 år, siden førstelanseringen av New Beetle i Detroit i januar 1998.

Og naturligvis slår likheten mellom de to mot en: den kupéformede hekken, bakluka, det beskjedne bagasjerommet, den begrensede takhøyden i baksetet og den rause plassen foran.

VW

BAGASJEPLASS: 310 liter stort bagasjerom er mer enn i forgjengeren, men ikke spesielt stort. (FOTO: Øivind Skar)

Bort med retro

Men borte er mye av retrolooken. Beetle Coupé framstår som moderne. Riktignok blottet for kompaktbilenes generelle funksjonalitet, men med egenart og desto tyngre appell til de mange som gjerne vil vise at de våger å være annerledes.

Det er for dem – og knapt noen andre – VW skapte New Beetle og BMW New Mini. Og det er for dem bilene gjenskapes om og om igjen.

vw

KJENDIS: Hver ny Beetle vekker oppsikt før lansering. (FOTO: Øivind Skar)

–New Beetle hadde feil pris

Det skal godt gjøres å klare å spa opp rasjonelle grunner for å forsvare kjøpet av disse to bilene, men når ble det feil å kjøpe noe man egentlig har lyst på framfor noe man trenger?

– Feil motorer og feil prising gjorde den første New Beetle tung å selge, vedgår Paul Hegna, informasjonsdirektør for VW-importør Harald A. Møller. Og da de tekniske tingene og prisen var på plass, lå bilen allerede på sotteseng.

vw

BAK RATTET: Funksjonelt, men ikke like spennende som i Mini. (FOTO: Øivind Skar)

Blir rimeligere

Nå gjelder faktisk det motsatte. For 13 år siden kostet Beetle rundt 40.000 kroner mer enn en tilsvarende Golf. Når den nye dukker opp i november, prises den 10–15.000 kroner under sammenlignbar Golf. Du får en godt utstyrt bil til 235.000, da med 105 hk bensinmotor.

Beetle Coupé har ikke lenger Golf i bunnen, men den noe større Jetta. Dette gjør at importøren tror minst 500 nordmenn årlig kommer til å skaffe seg kultbilen. I 2013 er den her som kabriolet.

Designsjef Walter de Silva i VW-konsernet presiserer endringene ved bilen som viktige også for å gi Beetle tyngre appell til menn.

Ingen sportslig opplevelse

VW boble

KJØRE: Bilen byr på ikke sportslige kjøreopplevelser. (Foto: VW)

Bilen har helt karakteristisk VW-DNA og kjører derfor akkurat som en VW Golf. Men siden den produseres i Mexico, og har et stort publikum i USA, vektlegges komfort minst like mye som veigrep.

Å kalle Beetle Coupé sportslig kan fort komme i konflikt med lov om markedsføring.

Under panseret finner du hyllevare fra VW-konsernet, hvilket betyr tre bensinmotorer (105/160/200 hk) og to dieselmotorer (105/140) hk. Over tid vil de mest motorsvake variantene selge best i Norge.

VW

BAKSETET: Det er først og fremst takhøyden som kniper i Beetle. (FOTO: Øivind Skar)

Slapt og billig interiør

Sammenlignet med Mini er interiøret slapt, og preges dessuten av altfor mye billig, amerikansk hardplast. Slikt slipper normalt ikke gjennom i Wolfsburg, men hva gjør man ikke for å spare penger?

Konkurrenten blir nok først og fremst Mini, men naturligvis også alle mer fornuftspregede biler i samme prisklasse.

vw

BAK RATTET: Funksjonelt, men ikke like spennende som i Mini. (FOTO: Øivind Skar)

Historien om Bobla

På det meste produserte VW like mange Bobler i året som de produserte av New Beetle i løpet av 13 år.

boble vw

Historien om VW Boble handler om folkebilen Adolf Hitler ba Ferdinand Porsche om å utvikle.

Den skulle frakte to voksne og tre barn i 100 km/t, og ikke koste med enn 990 tyske riksmark. Og det er historien om bilmodellen med lengst sammenhengende produksjonshistorie, 65 år – fra 1938 til 2003. I de fem beste årene rundt 1970 solgte VW årlig rundt 1,2 millioner bobler.

Krav til komfort, sikkerhet og miljø tok til slutt livet av bilen, selv om produksjonen i Mexico ikke opphørte før sommeren 2003. Det samlede produksjonsvolumet var da kommet opp i 21.529.464 eksemplarer.

Kvasiboble

vw

BEETLE: New Beetle dukket opp for 13 år siden. (Foto: Newspress)

I 2003 var VW for lengst i gang med å skru sammen det de trodde skulle bli en oppfølgersuksess. Basert på suksessen Golf designet de en kvasiboble, men klarte aldri å gjenskape den gode følelsen det var i å kjøre originalen.

I de 13 årene som er gått siden lanseringen av New Beetle, har samlet produksjonsvolum nærmet seg 1,2 millioner biler, hvorav halvparten ble igjen i Nord-Amerika. En femdel var kabrioleter.

Det er i dette perspektivet VW tok grep. Istedenfor å legge ned hele produksjonen valgte man å gjøre som BMW, kaste ut retroideene og satse på en tvers gjennom moderne bil – men med link til historien.

boble vw

Større potensial

Hvis du lurer på hvor navnet Beetle kommer fra, så er også det knyttet til historien, nærmere bestemt visningen av den fullt ferdige modellen på bilutstillingen i Berlin i 1939. En journalist fra New York Times så på bilen og sa: – Den ligner jo på en bille.

Bilen var døpt.

På historiske veier

Boblas historie er knyttet til Berlin. Der vekker den fortsatt betydelig oppsikt.

Vi har ved gjentatte anledninger kjørt VW Boble på norske veier. Noen ganger påkaller kjøreturen oppmerksomhet, men som regel ikke. Til det er det fortsatt for mange av dem. Kun når vi kjører kabriolet sperrer noen øynene opp.

boble

CAB: Kabriolet-versjonen tiltrekker seg ennå en del oppmerksomhet. (Foto: Newspress)

Sånn var det definitivt ikke da vi forleden rattet en 2000-modell av mexicansk opprinnelse i den delen av Berlin som lå i østsonen. Folk kjørte opp på siden av oss, vinket og kom med tilrop av det slaget som gjør det hyggelig å være bilist.

50 hestekrefter

Naturligvis visste ingen av dem som så oss, at bilen ikke var fra slutten av 1960-tallet. Så godt som flat frontrute avslørte ikke for folk flest at dette var en «moderne» mexicansk Boble fra 2000 med 1,6 liters motor og hele 50 hestekrefter.

Det første som slår oss, er hvor liten Bobla egentlig var: Ikke det at den var så kort, med sin lengde rett over fire meter, men hvor dårlig plassutnyttelse den hadde i forhold til arealet den opptok på veien.

Ei heller hadde den 11 år gamle bilen noen form for avgassrensing. Ikke hadde den blokkeringsfrie bremser eller antiskrensprogram (ESP) eller klimaanlegg.

boble

HOLA: VW Boble Ultima Edicion (2003) (Foto: Newspress)

Mye skjedd på bilfronten

Egentlig var vi litt redde der vi kjørte nordover i Berlin, vel vitende om at ingen kollisjonsputer ville redde oss om vi gjorde noen alvorlige feil i trafikken.

Sånn sett er det kjekt å bli minnet om at selv om dagens biler veier omtrent det dobbelte av hva deres forfedre gjorde, forbruker de likevel ikke mer enn halvparten av drivstoffet.

Det er alltid morsomt å kjøre veteranbil, men takk til framskrittet. Vektøkningen og moderne teknologi forklarer hvorfor det i år kommer til å dø 200 mennesker på norske veier – og ikke 560 som det gjorde i 1970.

VW

NY OG GAMMEL: 2012-utgaven sammen med en meksikansk bygd 2000-modell og en traver fra 1958. (FOTO: Øivind Skar)

boble

boble

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere