*Nettavisen* Nyheter.

Batteriet er bilens hjerte

Det mener Jan Ivar Engebretsen er det viktigste man må huske på når bilen skal klargjøres for kaldere dager. Med 29 år bak seg i NAFs veipatrulje vet han hva han snakker om.

BRYNSENG: Vi åpnet panseret på en 13 år gammel Mitsubishi sammen med Engebretsen, for å få noen råd og tips om hva man kan gjøre på egen hånd, og hva man bør overlate til fagfolket.

Første bud

Det som oftest skaper startproblemer vinterstid er batteriet. Folk glemmer å måle væskenivå, syreinnhold og at dynamoremmen (vifteremmen) ikke er slitt. Det kan skape store problemer når kulda setter inn for alvor, og er en av de vanligste årsakene til at veipatruljen må rykke ut, forteller Engebretsen. Er batteriet 5-7 år gammelt tåler det neppe en tøff vinter om bilen ikke brukes daglig, opplyser han videre.

Kontroller ladespenningen på et bilverksted. Den bør være minimum 14,4 V. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning, noe som igjen kan føre til at batteriet aldri er toppladet. Husk også å rengjøre batteriet skikkelig, så du unngår irr på batteripolene. Det gjør du ved å vaske over med lunkent såpevann, og smøre på med vaselin eller syrefritt fett over polskoene, sier Engebretsen. Neste skritt på veien til en sikrere bil vinterstid er oljen.

Med tynnere olje, såkalt lettløpsolje, starter motoren betydelig lettere i kulda, og motoren slites også mindre. En vinterolje for streng kulde heter vanligvis W5-40. Det hjelper lite med fulladet batteri om motoroljen er tykk som sirup. Og husk for all del å peile oljen jevnlig. Det samme gjelder alle de andre typene væske i forskjellige beholdere under panseret. Sjekk i instruksjonsboka at du bruker riktige typer.

Blank i lakken....

Mange tror det å polere bilen er for å gjøre den blank og fin til sommeren, mens det er om vinteren at poleringen er aller viktigst.

Poleringen beskytter mot salt og annen forurensing, og gjør bilen enklere å holde ren i løpet av vinteren. Polerer du ikke bilen slites lakken unødig mye, og utseendet blir deretter. Når du er i gang med å vaske bilen utvendig bør du også ta en runde innvendig, men spesielt viktig er det å gå over lister i dører og bagasjelokk. Smør på silikon fra en stift langs alle kanter. Ikke bruk spray, da denne er både kostbar og udrøy, tipser Engebretsen.

Vask dekkene

Et vanlig problem vinterstid er dårlig grep, etter en natt med mye snø dalende fra himmelen. Det beste rådet Engebretsen kan gi i tillegg til å ha ordentlige dekk er å vaske dekkene med dekkrens.

Det er utrolig hvor mye dritt som setter seg på dekkene i løpet av en ukes kjøring i Oslos gater. Om dekkene er rengjort får de også bedre grep, forklarer han, og oppfordrer videre folk til å skifte til vinterdekk hjemme.

Øv deg på å skifte hjul. Da går det langt lettere når du plutselig står der med flatt hjul i vinterkulda.

Med lang fartstid på veien, mener Engebretsen mange bileiere bør engasjere seg mer i bilens tilstand.

Ta en titt under panseret innimellom. Kjenn på ledninger og rør og sjekk at alt sitter som det skal. Ta også en litt grundig kikk i bilens instruksjonsbok. Det er en grunn til at den ligger i hanskerommet, og kan fort spare deg for mange unødvendige tusenlapper på et verksted, avslutter eksperten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.