*Nettavisen* Nyheter.

Beboerparkering vedtatt i 2012. Kommer kanskje i 2017.

SKAL SKILTES HELE VEIEN: Tore Strandskog og Carl Oscar Pedersen har vært med å vedta beboerparkering blant annet i området rundt Smestad stasjon.I dag er det tillatt nesten ubegrenset fremmedparkering. I fremtiden blir det beboerparkering helt ned til Vestre Gravlund. Foto: Vidar Bakken

Politikere mener det er et demokratisk problem når politiske vedtak som angår mange ikke blir gjennomført. Det vil politikere både lokalt og i rådhuset ha en endring på.

Klikk på bildet for å forstørre.

Vedtatte soner for beboerparkering i Bydel Ullern

ULLERN: – Da vi vedtok beboerparkering i bydelsutvalget, hadde Bymiljøetaten en Powerpoint-presentasjon, hvor det ble sagt at vedtaket kunne gjennomføres i løpet av ett til to år. Nå vet vi at dette er tenkt gjennomført i 2017. Det går ikke an, sier leder av bydelsutvalget i Bydel Ullern, Carl Oscar Pedersen (H).

Avmakt

For ett år siden sto det på Bymiljøetatens nettside at tiltaket skulle innføres 2. kvartal 2016. Da uttalte Pedersen til Akersposten/dittOslo: Jeg føler stor avmakt når jeg får høre at det skal ta fire år å implementere et vedtak.

Les også: – Venter på Bymiljøetaten

Nå er innføringen utsatt ytterligere et år.

– Avmakten blir ikke mindre av dette. Jeg mener vi står overfor et demokratisk problem. For det første lurer beboerne i bydelen på hva politikerne driver med. Her er det mange som vil bli berørt av vedtaket, uten at det skjer noen ting, sier Pedersen.

Han får stadig telefoner og mail om problemet og påpeker at dette går på troverdigheten løs hos lokalpolitikerne.

– Dette har naturligvis med vår troverdighet som lokalpolitikere å gjøre. Vi blir satt i gapestokk og det danner seg en forestilling om at lokalpolitikerne ikke får til noe som helst, sier Pedersen.

Les også: Full P-glede på Frogner

– Risikerer endringer

Han påpeker videre at et vedtak ligger og venter på iverksettelse under skiftende bydelsutvalg. Dermed er det mange som ikke får se eller evaluere resultatet av hva man selv har vært med å vedta.

– Over tid risikerer man også endringer i bydelsutvalgets sammensetning som har en annen oppfatning enn tidligere bydelsutvalg. Det kan føre til nye vedtak som går imot tidligere vedtak, sier Pedersen.

– I verste fall kan det opprinnelige vedtaket bli stoppet uten å ha blitt utprøvd. Det er klart at det også er et demokratisk problem. Det aller verste er likevel at vi ikke får noe fornuftig svar på hvorfor dette skal ta så lang tid å iverksette, fortsetter Pedersen.

Han har tatt opp problematikken med Bymiljøetaten i flere sammenhenger.

Les også: P-nei på Røa

Utallige purringer

Høyres gruppeleder, Tore Strandskog, er heller ikke fornøyd med det han kaller byråkratisk sendrektighet.

– Dette rammer mange nærmiljøer på Ullern. Til tross for utallige purringer fra politisk hold, er det fortsatt ingen bevegelse i saken. Det er synd at byråkratisk arroganse på denne måten undergraver et så viktig og etterlengtet vedtak, sier Strandskog.

Les også: – Alle eller ingen

Aksepterer ikke planene

Byråd for miljø og samferdsel, Guri Melby (V), er ikke fornøyd med sin etat når det gjelder den nye fremdriftsplanen.

– Jeg er nylig gjort kjent med Bymiljøetatens oppdaterte fremdriftsplaner, og jeg aksepterer ikke at planene er utsatt ytterligere to år. Jeg har stor sympati med bydeler som er utålmodige etter å få beboerparkering og vil be Bymiljøetaten forsere innføring av beboerparkering, slik at utrullingen av systemet kan starte i 2015, sier Guri Melby.

Gjennomføring

Bymiljøetaten skriver på sin hjemmeside at det er syv bydeler som skal få permanent beboerparkering i 2017. Etaten beskriver hva som skal til for å få gjennomført beboerparkering:

«Det er en rekke spørsmål tilknyttet tekniske løsninger, infrastruktur, P-skilt-forskrifter, drift og tilgjengelighet som må utredes og godkjennes. Deretter vil grunnlag for investeringer besluttes, anskaffelser gjennomføres, og montering av infrastruktur foretas, før innføring i bydelene kan skje. Endelig vedtak for anskaffelse av nødvendig utstyr vil tidligst kunne foreligge fra Bystyret før jul 2014.»

– Vi har valgt å følge investeringsregimet til Oslo kommune for innføring av permanent beboerparkering. Prosessen med utredning og kvalitetssikring av prosjektet er i sluttfasen, og deretter kan arbeidet med gjennomføring av prosjektet starte. Ut fra informasjonen vi har i dag ligger det an til innføring av permanent beboerparkering i 2017. Dette er et stort og komplekst prosjekt, og det er viktig at vi bruker nødvendig tid for å finne optimale løsninger som fungerer bra for beboerne, sier kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten, Alise Davidsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag