RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

«Bedre byluft med bildeling»

I likhet med andre store byer begynner Oslo å merke effekten av helseskadelig luftkvalitet, støy, støv, og trengsel. Luftkvaliteten på Bygdøy allée ble f.eks målt til å innebære svært stor helserisiko av Oslo kommune da dette innlegget ble skrevet.

Løsningen er neppe datokjøring og strakstiltak de dagene luftkvaliteten er som dårligst, men en bredere innsats rettet mot å redusere antall kjøretøy inn i byen, og elektrifisering av kjøretøyene som er der. Dette er ikke bare et spørsmål om helse og trivsel for innbyggerne, men er også nødvendig for å få ned utslippene fra transportsektoren som står for 30 prosent av de totale utslippene.

Vi må styrke kollektivtrafikken, utbedre og modernisere innfartsparkeringen, og redusere antall parkeringsplasser i sentrum. I tillegg er det ett tiltak som får liten oppmerksomhet, til tross for at det allerede finnes. Bildeleringer gjør at flere kan dekke sitt transportbehov med færre kjøretøy.

Med bildeling kan brukere få tilgang til den typen bil de trenger for formålet, når de trenger det. Erfaringene fra bildelere i Oslo, Stavanger, Kristiansand, Bergen, Trondheim og Tromsø viser at de planlegger bilbruken mer effektivt enn de som eier bil.

Bildelerne er ikke hippier, men velger et bilkollektiv fordi det gir dem mulighet til å spare penger, samtidig som at de kan kjøre moderne og sikre biler. For elbilen er også en bildelering med konvensjonelle biler være positivt.

Elbilister kan med bildelering låne en fossil-bil når de trenger lang rekkevidde, og på den måten klare seg med bare en bil.

Bildeling i en større skala vil bidra til bedre byluft, bedre plass i byen, og samtidig gi innbyggerne høy mobilitet når de trenger det. Det som hindrer dette å få et større omfang er at bildeleringene mangler risikovillig kapital til å investere i mer omfattende ITK-løsninger og flere kjøretøy, slik at bildeling kan bli aktuelt for mange flere.

Miljøpartiet de Grønne vil jobbe for at Oslo kommune legger til rette for at bildeleringene får bedre vilkår, gjennom økonomisk støtte og tilrettelegging av parkeringsplasser. På den måten bidrar vi til et langsiktig tiltak for en mer trivelig by, med bedre luft for både barn og voksne som puster i den.

Hanna E. Marcussen,
2. kandidat for Miljøpartiet De Grønne i Oslo

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere