RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bedre skole med nye lærere


Rektor Anne Myrhvold får god tilbakemeding fra elever og nyansatte. F.v.: Anne Myhrvold, Samina Nosha og Hanna Choat.
Rektor Anne Myrhvold får god tilbakemeding fra elever og nyansatte. F.v.: Anne Myhrvold, Samina Nosha og Hanna Choat.
Ved Gran skole er rektor, elever, gamle og nyansatte lærere fornøyde med tiltakspakken skolen har fått.

FURUSET: Skolen har de siste dagene fått mye oppmerksomhet fordi de har klart å rekruttere 13 nye lærere, noe de slet med før. Elevene som nå får et bedre tilbud på fagområder som matte og naturfag ser gevinsten allerede et halvt år senere.

– De nye lærerne som har kommet er veldig flinke. Jeg merker allerede fremskritt, og ser at karakterene er blitt bedre, sier Samina Nosha som går i tiende klasse.

– Jeg føler det var mye vanskeligere i åttende og niende klasse. Lærerne vi har fått nå er mer villige til å hjelpe oss og gir svar som er utdypende, sier hun.

Samina, som også er nestleder i elevrådet, mener dette øker elevenes motivasjon.

– Engasjerte lærere gir engasjerte elever. For eksempel har vi en lærer i realfag som forteller oss at hun trives med å undervise oss. Det beviser at de vil være her lenger, og det motiverer oss, sier hun.

Flinke elever

Læreren Samina nevner er Hanna Choat som har sin utdannelse fra USA, med fire års erfaring derifra. Hun synes elevene på Gran skole er mye mer skoleinteresserte enn de elevene hun underviste i USA.

– Elevene har en sterkere kultur for å sette pris på utdannelse her, enn det de gjør ved skolen jeg underviste på, i USA. Skolen har også fokus på læring og lesestrategier som fungerer. For eksempel hadde vi høytlesing hvor alle leste samtidig, og jeg ble overrasket over engasjementet, og de sier de lærte noe av det, sier hun.

Choat begynte å jobbe på skolen i fjor høst og trives veldig godt. Hun hørte om skolen gjennom media, og merket seg ved deres realfagfokus. Dette, og faktumet at skolen har mange minoritetsspråklige ungdommer, vekket hennes interesse.

– Engasjementet etter å rekruttere nye gir et signal om at de setter pris på faglig kvalifiserte personer. Det skal ikke være en slags siste utvei. Det er første gang jeg har fått så mye opplæring, noe som er veldig bra, fordi det er en kvalitetssikring, sier hun.

Tett oppfølgning

Rektor Anne Myhrvold ser at mange av de nyansatte benytter seg av denne opplæringen, som går på tett oppfølgning det første året.

– Mange av de nye lærerne benytter seg av tilbudet hvor de får veiledning av lærere som har jobbet lenge på skolen. Resultatet har vært veldig positivt og vi har fått dyktige personer hit. De er motiverte, engasjerte og viser at det er dette de vil, sier hun.

Myrhvold håper skolen får være i prosjektet en stund til.

– Jeg håper vi får bli med videre i prosjektet, det trengs jo noen år for komme oss oppover, sier hun.

Direktør i utdanningsetaten Astrid Søgnen er fornøyd med tilbakemeldingene.

– Tatt i betraktning at tiltakspakken ble lansert på våren er vi fornøyde med at rektorene melder tilbake at det er blitt lettere å rekruttere nye lærere.

Ifølge Søgnen skal prosjektet videreføres, og om nødvendig utvides.

– Vi er innstilt på å videreføre prosjektet og iverksette tiltak for å sikre lærere.

– Vi er opptatte av å få erfarne lærere med solid fagkompetanse, og da skal alle skolene ha nok lærere til det, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere