*Nettavisen* Nyheter.

Bedugget publikumsfrieri

Glasvegas-publikumet kunne tekstene, noe James Allan hadde stor glede av. Foto: Odd Inge Rand

Halvannet år etter en sjarmerende og oppegående konsert på Øyafestivalen, var det en mer ustødig James Allan som inntok scenen med Glasvegas i Oslo fredag.

Klikk på bildet for å forstørre.

James Allan var ned i knestående like mange ganger som sin landsmann i Simple Minds, Jim Kerr. Foto: Odd Inge Rand

Klikk på bildet for å forstørre.

James Allan med en av mange positurer fra scenen på Rockefeller fredag. Foto: Odd Inge Rand

Klikk på bildet for å forstørre.

Svenske Jonna Löfgren er ny trommis i Glasvegas. Foto: Odd Inge Rand

OSLO: "Euphoric /// Heartbreak \\\" har fått relativ hard medfart i norsk presse, mens de britiske øyene har trykket skottenes andrealbum til sitt bryst.

Da Glasvegas tok med seg platen til Norge i konsertversjon var det imidlertid favorittene fra debuten "Glasvegas" (2008) som fremdeles gjorde vei i vellinga.

Bra stemning

For Glasvegas kom til sine egne på fredag, selv om Rockefeller ikke var så fullt som sist de gjorde en innendørs konsert i Oslo. Skottenes svevende lyrikk har nemlig satt seg i det norske folk, og selv om kritikerne ikke har falt pladask ennå så har faktisk folket forlengst gjort det.

Derfor var mange av refrengene høyere fra salen enn fra scenen, til bandets store glede selvsagt.

Fungerer live

Den nye platen er tidvis noe uangripelig, men fra scenen fungerte albumets beste øyeblikker som "The World Is Yours" og "You" bra innledningsvis. En gammel favoritt som "It's My Own Cheating Heart That Makes Me Cry" fikk også allsangen i gang på Rockefeller, en allsang som imidlertid begrenset seg til bandets låter fra debutplaten.

Foran "Euphoria Take My Hand" gjorde også James Allan det gamle Coldplay-trikset, og inkluderte noen strofer av A-has "The Sun Always Shines On T.V.".

Og med en bedugget og en tykkere skotsk stemme enn Fran Healys Travis hadde Allan mye på hjertet, som publikum sånn passe fikk med seg.

Beviset på at Allan ikke var helt med sine fulle fem kom forøvrig da han mot slutten av hovedsettet gjorde seg klar til en følsom vokalstrofe rett i mikrofonstativet, vel og merke mens mikrofonen lå på gulvet ved siden av.

Antiklimaks

En noe ustø opptreden til tross, Glasvegas kunne tatt seieren hjem til Skottland om de hadde utnyttet sitt momentum de bygde opp mot slutten av hovedsettet med en glimrende "Geraldine" og en bombastisk "Go Square Go".

Men med en nedstrippet og mindre gjenkjennelig "Flowers & Football Tops" var vi litt tilbake til start, og ekstranummerne videre klarte ikke helt å reparere skaden.

Glasvegas sin opptreden på Rockefeller var nøyaktig av typen at kjernefansen var tålig fornøyd, mens kritikerne fikk enda mer skyts innabords. Alt ved det gamle, der altså.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag