RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ber foreldre stille krav til skolen


Representanter fra ulike trossamfunn i groruddalene møttes til samtale om barn og unge på Kuben yrkesarena. Tema var blant annet hatkriminalitet, dropouts, og tettere oppfølging av barn og unge.
Representanter fra ulike trossamfunn i groruddalene møttes til samtale om barn og unge på Kuben yrkesarena. Tema var blant annet hatkriminalitet, dropouts, og tettere oppfølging av barn og unge. Foto: Foto: Julie Messel
Én ting er felles for ungdommer som lykkes med utdanning og jobb, uansett kultur: De har foreldre eller andre voksne som følger dem tett opp.

ØKERN: Vietnamesiske Whyn Lam sitter i rådet for innvandrerorganisasjoner og i styret i Multikulturelt initiativ og ressursnettverk. Til daglig jobber hun med ungdom som dropper ut av skolen.

Lam kom til Norge som båtflyktning etter Vietnamkrigen da var hun fem år. Hun bærer begge kulturer med seg, og vet hvordan det er å bli dratt mellom hjemlandets kultur, og ny kultur.

– Det er ikke lett, sier hun.

Lam jobber for å bedre samarbeid mellom innvandrerforeldre og skole og ber foreldre stille krav til den norske skolen.

Samarbeidsforumet for Groruddalen møttes før påske på Kuben videregående skole for å snakke om utfordringer for barn og unge i Groruddalen, og Lam var en av bidragsyterne på seminaret.

Oppfølging av barna

Lam har forsket på hva som skal til for at ungdom med ulik bakgrunn lykkes, og kommet frem til at foreldres oppfølging av barna er nøkkelen.

– Jeg har forsket på grupper med somalisk, vietnamesisk, pakistansk og norsk bakgrunn. Forskjellene er tydelige, men felles for ungdommer som lykkes med utdanning og jobb er der hvor foreldre eller andre voksne ressurspersoner som følger dem tett opp, sier Lam.

Hun understreket at for mange innvandrergrupper er det svært overraskende hvor mye norsk skole overlater til foreldrene.

– I andre land er det slik at når barna er på skolen, så er det kun skolen som har ansvaret. Slik er det ikke i Norge der foreldrene har et medansvar, sier Lam til de fremmøtte fagpersonene, representanter fra religiøse miljøer og politiet.

Hun oppfordret imamer og andre i trossamfunnene som var kommet til Kuben på møtet før påske, nettopp til å formidle dét til sine miljøer.

– Her kan innvandrerforeldre ta kontakt og kreve hjelp fra skolen, påpekte Lam.

Les også: Vil ha flere som Hassan

– Følg opp leksene

Å gå på foreldremøte uten å kunne norsk er ikke lett, det sier seg selv. Samarbeidet mellom elev og hjem må bli bedre.

– Og det må gå begge veier. Det er et stort problem at skolen ikke tar kontakt når elever i videregående skole uteblir, sa Jamil Syed til de fremmøtte.

Syed har i årevis drevet foreldreveiledningskurs, og vet hvor skoen trykker for mange innvandrerforeldre.

– Det teller om foreldrene har utdannelse eller ei, men det er ikke avgjørende. Det avgjørende er å være til stede og lytte til barna sine, påpeker Lam.

Hun fortalte om en somalisk jente hun kjente.

– I alle år satt moren hennes ved siden av henne mens hun gjorde lekser. Hun var analfabet, men hun fulgte datteren opp og spurte og grov. Det var den måten hun kunne hjelpe henne, sier Lam.

Les også: Legger om timeplanen for elever som sliter

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere