RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ber om falske boligtakster


ETISKE RETNINGSLINJER: Arne M. Støbakk i NTF er glad for at undersøkelsen viser at takstmenn ikke lar seg påvirke av kunders krav om uriktig takstvurdering. FOTO: NTF
ETISKE RETNINGSLINJER: Arne M. Støbakk i NTF er glad for at undersøkelsen viser at takstmenn ikke lar seg påvirke av kunders krav om uriktig takstvurdering. FOTO: NTF Foto: FOTO: NTF
En ny undersøkelse viser at seks av ti takstmenn har måttet si nei til oppdrag der boligeiere ber om takster som fraviker fra faktisk verdi.

NORDSTRAND/GRORUDDALEN: En undersøkelse gjort blant medlemmene i Norges Takseringsforbund (NTF) viser at 59 prosent av takstmennene har opplevd å måtte si fra seg oppdrag på grunn av kundens føringer.



– Drøyt fjerdeparten av takstmennene oppgir at ønske om uriktig takst fremsettes ved mellom tre og ti prosent av oppdragene. Ti prosent opplever at det skjer enda oftere, sier Arne M. Støbakk, administrerende direktør i NTF.

Arv og skillsmisse

Bare 12 prosent svarer at de aldri har fått slike forespørsler.

– Å sette en bevisst uriktig verdi ville vært et brudd med bransjens etiske retningslinjer uansett årsak til at ønsket blir fremsatt. Det er godt å kunne konstatere at takstmenn gjennomgående opptrer rakrygget i møte med slike utfordringer, sier Støbakk.

Søskenkrangel ved opphør av sameie, skifteoppgjør i forbindelse med dødsfall og gjengifte samt ønske om å forskjellsbehandle egne barn og arvinger er hyppige årsaker til noen ber om at det settes en uriktig verdi.

Les alt om boligmarkedet i Oslo her.

Påvirkes av boligmarkedet

Takstmann Erik Kristian Windth har lang erfaring med å taksere boliger på Nordstrand og Lambertseter.

Han kjenner til problemstillingen, men opplever det ikke som noe problem i jobbhverdagen.

– Det er sjelden jeg opplever at folk bevisst går inn for å påvirke taksten. Jeg føler at kundene stort sett er oppegående mennesker som vet hvordan taksering fungerer, sier Windth.

Han opplever at mange har urealistiske forventninger om verdien på egen bolig i dagens boligmarked fordi mange objekter selges over prisantydningen.

I arvetvister og skillsmisseoppgjør anbefaler han partene å hente inn flere takstmenn for å få et mest mulig rettferdig oppgjør.

– Takst er ingen eksakt vitenskap, så jeg forstår at noen tenker at de kan argumentere taksten i opp eller ned. Takstmenn har ofte ulike forutsetninger for å sette en takst, derfor er det gunstig å få flere synspunkter, sier Windth.

LES OGSÅ: Østensjø vant NM i boligmarked

Forholder seg til markedsverdien

Taksator AS har lang erfaring med taksering av boliger i Groruddalen.

Arnstein Thaule, takstmann og daglig leder i Taksator AS, har lang erfaring med å taksere boliger i Groruddalen. Han har aldri opplevd at kunder i området ber om misvisende takster.

– Dette er en ukjent problemstilling for meg og jeg kan ikke huske å ha opplevd at kunder oppgir et ønske om uriktig takst. Vårt oppdrag er å finne markedsverdien på en bolig, dvs. den prisen to eller flere er villige til å by, og vi gjør dette klart for kunden på et tidlig tidspunkt, sier Thaule.
­­

–  Hvis kunden signaliserer et prisnivå på boligen som viker fra tilsvarende boliger i området, viser vi til markedsverdien og da er problemet løst, sier Thaule.
 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere