*Nettavisen* Nyheter.

Best i klassen

Knut Chr. Hallan fra Ulvøya ble best i klassen for biler bygget før 1962 i årets historiske Monte-Carlo Rally.

Ulvøya/Monte-Carlo: Etter 370 mil på veien kom Knut Chr. Hallan og kartleser Ole Martin Lundefaret i forrige uke hjem igjen til Norge. I Hallans 1959 modell Austin Healey 3000 vant duoen klassen for biler bygget før 1962 med største motorkraft. Sammenlagt havnet Hallan og Lundefaret på 97. plass av 319 startende biler.

Fordel for nordboere

Jeg er veldig godt fornøyd. Ole Martin og jeg var i skyene da vi ble ropt opp på podiet og fikk premie for å ha vunnet klassen forran mer enn 1 000 mennesker, sier Knut Chr. Hallan.

Det var i alt 25 biler som konkurrerte i klassen, blant dem fire like Austin Healey 3000 og fem Jaguarer. Etappene i det historiske rallyet i Monte-Carlo går stort sett i de samme traseene som brødrene Solberg og resten av verdensmesterskapet i Rally brukte uken før. Føret var stort sett snø og isdekke, men dette var ikke noe problem selv om Hallan og Lundefaret kjørte piggfritt.

Nordmennene gjorde det jevnt over veldig bra i Monte-Carlo. Vi kjørte på snø hele veien og det tror jeg er en stor fordel for oss fra nord, sier Knut Chr. Hallan.

Lærenem kartleser

Kartleser Ole Martin Lundefaret og Knut Chr. Hallan hadde ikke kjørt én meter sammen før de la av gårde fra Oslo den 25. januar. Det som er unikt med det historiske rallyet er at det ikke er om å gjøre å kjøre fortest mulig, men å kjøre på gjennomsnittstider.

Ole Martin var veldig lærenem. Han har et gløgt hode og satte seg fort inn i og oppfattet systemet med regulærtidene, forteller Hallan.

Årets rally var det 14. i rekken for Knut Chr. Hallan. Om han kjører igjen til neste år vet han ennå ikke.

Det var veldig stort å være med i år. Det er ikke tvil om at lysten er der, men det er for tidlig å si om jeg deltar til neste år, sier Hallan.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag