*Nettavisen* Nyheter.

Best i test

GLK: Mercedes' kompakte SUV er lett å bli glad i fordi den kjører bra og oppfører seg så elegant på veien.

Flott å kjøre på tørr vei og gode terrengegenskaper. GLK får også kreditt for vågal design.

Klikk på bildet for å forstørre.

Interiøret. Klart preget av Mercedes-DNA.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bak dette rattet vil du garantert trives.

Klikk på bildet for å forstørre.

Overraskende lite bagasjerom til så stor bil å være.

Testens vinner og manges favoritt. Utstyrspakken omfattet så godt som alt, og flere gikk seg vill i alle knappene. Men hvorfor manuelt blandbart speil? Overså noen en rubrikk på den telefonkatalogtykke optionlisten?

GLK er lett å bli glad i fordi den kjører bra og oppfører seg så elegant på veien. Med 224 hk og 540 Nm i drakraft har den ressurser til kjappe forbikjøringen samtidig som bilen på ingen måte speiler aggressivitet.

Altfor digre hjul (19 tommer) ødelegger en ellers god styrefølelse.

Samtidig våger vi å hevde etter å ha kjørt både Freelander og GLK i forholdsvis røft terreng, at GLK nok følger Freelander til døra i terrenget.

GLK bygges over samme tekniske lest som Mercedes C-klasse, den har ryggekamera og et altfor lite bagasjerom (450 liter) til å være så stor bil. Automatgirkassen med syv trinn kan også sjaltes med hendler på rattet.

Mercedes GLK leveres ikke med manuelt gir. Pluss for at Mercedes velger å gå motstrøms å bygge en bil som ser ut som ekte SUV i en tid det nærmest er bannlyst å vise seg offentlig i noe så tørst som denne bilen: 1,05 liter diesel i målt forbruk (277 gram CO2/km i utslipp). Pris: 915.850 kroner

Konklusjon: Direktørfruebil

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.