RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bestialsk krim fra reklameguruen Try


Kjetil Try, her i hjemlige trakter på Ullevål, «besøker» flere steder i Oslo i sin nye kriminalroman «Frels oss fra det onde». Har du brukt nettdatingstjenestene på internett er det fare for at han setter en støkk i deg.
Kjetil Try, her i hjemlige trakter på Ullevål, «besøker» flere steder i Oslo i sin nye kriminalroman «Frels oss fra det onde». Har du brukt nettdatingstjenestene på internett er det fare for at han setter en støkk i deg. Foto: Foto: Karl Andreas Kjelstrup
Reklamemannen Kjetil Try gjør Oslo utrygg og dreper på bestialsk vis i øst og vest i sitt bidrag til årets påskekrim.

OSLO: Hvordan kan en kvinne på jakt etter kjærligheten vite hvem som skjuler seg bak profilene på nettdatingsportalene?

For Irina Palkova ender flørten på verst tenkelige måte: Snittet opp fra leppa til underlivet hjemme i leiligheten i Tøyengata, og fylt med vaskemiddel.

Oslo som krimby

Kjetil Trys fjerde kriminalroman «Frels oss fra det onde» har nettopp landet hos bokhandlerne. Det er den andre i serien om etterforskerne Rolf Lykke og Parisa Sadegh i Oslopolitiet.

– Oslo er en troverdig by for krimfortellinger. Den er passe stor, og har spennende områder; fra eksotiske Grønland og kule St. Hanshaugen, til de litt mer ‘satte’ rekkehusene på Manglerud, sier Try.

Det er nemlig ikke tilfeldig at handlingen utspiller seg der den gjør: Drapsalarmen går også i Geitmyrsveien på St. Hanshaugen.

Rolf Lykke bor på Manglerud. Dessuten har Lambertseter en framtredende rolle når mysteriet til slutt nøstes opp.

– De er alle steder jeg har bodd eller kjenner godt. Dermed vet jeg hva slags mennesker som bor der, hva som blir troverdig, forklarer Try, som i dag ikke kan tenke seg å flytte fra rekkehuset mellom Ullevål hageby og sykehuset. I alle fall ikke før han blir for gammel for å gå i trapper.

Nettdating fenger

I researcharbeidet til boka måtte den godt gifte Try prøve seg som nettsjekker.

– Jeg måtte komme inn i hodene på damene og finne ut hva de ser etter hos en mann. Mennene på sin side er veldig opptatt av at de er renslige. Det er nesten litt komisk. Og så er det viktig å kunne stave riktig, hvis ikke faller mannfolka gjennom hos damene.

Han mener mye har skjedd siden det var tabu å bli sett med Dagbladets «Noen som passer for meg»-side.

– Men jeg ble overrasket over hvor uendelig mange mennesker som driver med nettdating. Det er kjendiser, professorer, sykepleiere og jenter og gutter i 17-18-årsalderden. Fra hele Norge. Og de er på jakt etter alt fra en livsledsager til sex.

– Hvorfor velge nettdating som arena for en krimbok?

– Man er på mange måter så utsatt og forsvarsløs. Den man snakker med kan være hvem som helst, og en helt annen enn man tror det er. Det er et bra «set up» for noe skikkelig guffent.

– Jeg er pysete

– Historien din starter med et ganske makabert drap. Må man være litt ond for å være krimforfatter?

– Ja, men alle har jo noe ondt i seg. Personlig er jeg ganske pysete når det kommer til drap og blod på film. Filmer som Pulp Fiction synes jeg er litt «too much». Filmen er bra, men det kan bli litt mye å se på hjernemasse som spruter ut, sier Try.

Mannen som gjerne omtales som «reklameguru», kjent fra reklamebyrået Try, debuterte som forfatter allerede i 1998.

– Jeg får bruke en annen side av meg selv. Det er annerledes å jobbe med en krimbok på 300 sider enn en reklamefilm på 30 sekunder. Jeg liker å fullføre maratonarbeider.

Han avviser at skriveriene er et forsøk på å lage kunst. Det er «pageturnere» – fengende, plotdrevne kriminalhistorier – han vil formidle. Akkurat slike han selv liker å lese.

– Tar du mål av deg å en dag kunne regnes som «krimguru» også?

– Nei, jeg har ikke tenkt det sånn. Men den forrige boka ble lansert i fem land og har solgt mer ute enn her i Norge. «Frels oss fra det onde» ble kjøpt av blant andre tyske og tyrkiske utgivere allerede før den var ferdig. Det gir meg muligheten til å «starte blankt» flere ganger. Der ute er jeg ikke «han skalla reklamefyren» alle har en mening om, sier Try.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere