RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bestselger blir billigere


Første Passat kom i salg i 1973. I månedskiftet november-desember er syvende generasjon til salgs i Norge.
Første Passat kom i salg i 1973. I månedskiftet november-desember er syvende generasjon til salgs i Norge. Foto: Foto: VW
VW Passat seiler igjen opp som den store familiebilfavoritten. Årsak: Mer moderne og lavere pris.

Lavere forbruk gjør at Volkswagen faktisk kan senke prisen når de i løpet av kort tid fornyer og forbedrer folkefamiliebilen Passat.

Mens den utgående modellen koster over 300.000 kroner som stasjonsvogn, vil den nye med høyere sikkerhetsnivå, endret design og mer utstyr koste rett under 300.000 kroner som stasjonsvogn.

Da kan du enten velge en 1,4 l/122 hk bensinmotor eller en 1,6 l/105 hk dieselmotor.

Bestselger?

Hvorfor vi velger å trekke Passat til spaltene henger naturligvis sammen med at den i ompakket utgave kan bli neste års mest populære bil i Norge, eventuelt bare slått av lillebror Golf som i år igjen seiler fram som nordmenns favorittbil.

Både i 2001, 2006 og 2007 havnet Passat øverst på salgspallen. Hele 7194 nordmenn kjøpte Passat i 2007, noe som er salgsrekord for modellen i Norge.

Hva er det som gjør at vi tror på storsalg av Passat neste år?

Rett og slett fordi en Passat fungerer i alle sosiale lag, samt at varemerkets styrke gjør det attraktivt å kjøre rundt i nettopp Passat.

Dertil kommer de ikke ubetydelige endringene i forhold til komfort, utstyr, sikkerhet og materialvalg. Den er stor nok og samtidig mer miljøvennlig.

Mest lønnsomt

Å utvikle den utgående modellen videre er ikke bare billigst og mest lønnsomt for profitthungrige Volkswagen, men gir også rom for å forbedre svakhetene og lesse på mer utstyr uten å øke prisen.

Å konstruere en ny bil helt fra bunnen av koster ofte langt mer enn det smaker, og gir ikke nødvendigvis kjøperen mer for pengene.

Oppgraderingsoppskriften viste seg å være svært suksessfull da VW Golf skiftet fra generasjon fem til seks. Klare forbedringer av eksisterende bil førte til moderat prisøkning, men sterk vekst i salget, ikke minst i Norge.

Så med dette som bakgrunn tror VW-sjef Terje Male at det, forutsatt at bilsalget utvikler seg normalt, skal gå greit å selge 5500 Passat neste år.

– Målet er å gjøre Passat til landets mest foretrukne bilmodell i 2011. Konkurrenter som har til hensikt å utfordre oss skal i det minste stå tidlig opp og jobbe ytterst smart og hardt, ler Male.

95 prosent diesel

Dette er VW Passat i Norge:

* Kom i salg i 1973.

* Minst 95 prosent dieselandel.

* 90 prosent stasjonsvogn.

* 6 prosent sedan

* 4 prosent coupe.

* Forbruk fra 0,42 liter/mil

* BlueMotion-utgaver med kun 109 gram utslipp av CO2. Ingen av konkurrentene er i nærheten av dette.

* Volummodellen blir stasjonsvogn med 105 hk dieselmotor i comfortline utstyrspakke.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere