*Nettavisen* Nyheter.

Bibliotek-orakelet

Å jobbe i skranken på biblioteket er mye mer enn å smile pent og registrere bøker inn og ut. Det kan Jan Tore Dal ved Deichmanske hovedavdeling i sentrum skrive under på.

SENTRUM: Det stemmer, bekrefter Jan Tore. En stor del av jobben går ut på å svare på alle mulige og umulige spørsmål, smiler han.

Det han sikter til, er en elektronisk spørretjeneste som Deichmanske startet for ti år siden, men som de siste årene virkelig har tatt av. Spørresiden er et samarbeidsprosjekt mellom biblioteket i Bergen, Stavanger, Tønsberg og høyskolen i Oslo.

Og hvis du trodde at Jan Tore bare får spørsmål om hvilket Ibsen-stykke som er satt opp flest ganger, eller hva som er Norges mest leste bok, tar du feil. Jeg får mye spørsmål om samfunnsinformasjon og offentlig forvaltning, forteller Jan Tore. Eller juridiske spørsmål. Jeg slår opp i bøker og svarer så godt jeg kan, men presiserer alltid at jeg ikke er noen fagperson. Noen får jeg også, men jeg svarer alltid seriøst forteller han.

Står du fast noen ganger?

Det hender jo. Cirka fire prosent av spørsmålene har jeg ikke klart å svare på.

Bare fire prosent? Du verden!

Jan Tore nikker og smiler beskjedent.


Kurser seniorer i data

Utenom utlånsskranken og spørretjenesten kurser han seniorer i data.

Jeg lærer de eldre hvordan man bruker pc og surfer på internett, forteller Jan Tore. De fleste av seniorene synes det er spennende. Internett blir jo viktigere og viktigere, for eksempel er det jo veldig greit å betale regninger via nettbank. Det er slike ting vi lærer til seniorene.

Og det blir jo bare flere og flere eldre, legger han til. Nå finnes det like mange seniorer som det finnes elever på grunnskolen.

Er det vanskelig å lære de eldre data?

De fleste er veldig ivrige og lærevillige, så det går veldig bra. Den 12. oktober var faktisk den offisielle seniorsurfdagen. Vi samarbeidet med blant annet med seniornett.no, forteller Jan Tore. Dagen gikk ut på å gi de eldre en enkel fremføring i hvordan man internett, forteller han.

Jan Tore trives godt i jobben, og har jobbet på hovedbiblioteket i nesten 30 år.

Jeg startet på biblioteket før dataens tid, sier han med et smil. Kona traff han også gjennom jobben. Hun jobber som barnebibliotekar på et annet bibliotek.


Skøyter på haugen

Jeg bodde på Bislett i flere år, så jeg kjenner området godt. Selve St. Hanshaugen er koselig, da jeg var liten pleide vi å stå på ski eller skruskøyter der.

Skruskøyter?

Hehe, ja. Det er slike gammeldagse skøyter, vet du.

At han er engasjert i jobben finnes det ingen tvil om:

Biblioteket er porten til verdens kunnskap, sier han lyrisk. Mange er ikke klar over hvor nyttig biblioteket faktisk kan være. Biblioteket kan være et maktmiddel i rettsaker. Det er nok ikke alle klar over. Jeg fant selv mye hjelp av biblioteket da kommunen ville flytte en skytebane til nabolaget vårt. Eller man kan få hjelp til juridiske spørsmål ved en byggesak, for eksempel. Mange titulerer oss som jobber i biblioteket bare for orakelet, humrer Jan Tore.

Vi henger litt etter med å markedsøre hva et bibliotek faktisk kan gjøre for mennesker, innrømmer han. Men det er nettopp mennesker som gjør at Jan Tore setter pris på jobben. Jeg liker å jobbe med mennesker og føle at jeg gjør noe nyttig.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag