RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

MIDT I GATEN: Brita Høysveen er fast bestemt på at Bogstadveien bør kunne gjøres om til gågate. FOTO: Julie Messel
MIDT I GATEN: Brita Høysveen er fast bestemt på at Bogstadveien bør kunne gjøres om til gågate. FOTO: Julie Messel

Bilfri sone i Bogstadveien?

Listen over fordelene ved å gjøre Bogstadveien til gågate er lang, mener fotgjenger og masterstudent Brita Høysveen.

BOGSTADVEIEN: – En bilfri gate i Bogstadveien vil skape sammenhengende fotgjengerareal fra Oslo sentralstasjon til Majorstuen, sier Brita Høysveen, masterstudent ved univseristet for miljø og biovitenskap på Ås.

Hun har brukt det siste året på å skrive masteroppgave om emnet som er elsket og hatet av brukere, beboere og næringslivet i Bogstadveien og Hegehaugsveien.

Kollektivgate

– Totalt sett er trafikksituasjonen i Bogstadveien lite tilfredsstillende i forhold til definering av miljøkapasitet. Trafikkanalysen viser at en bilfri handlegate kan egne seg i Bogstadveien, med forbehold om at nærliggende gater blir berørt. Den viser imidlertid viktigheten av tilgjengelighet til gaten med kollektivtransport, dermed vil en kollektivgate fremfor ren handlegate være det beste alternativett, sier hun. Masteroppgaven hennes viser at andelen kollektivreisende sannsynlighvis vil øke som en konsekvens av omreguleringen til kollektivgate. Trikken gjennom gaten samt innføring av ny T- banestasjon på Homansbyen, vil bidra til økingen og skape god tilgjengelighet. Samtidig er det å forvente en nedgang i biltrafikken som følge av dårligere fremkommelighet til gaten og reduserte parkeringsplassen på gateplan.

Uprøvd

Men det er visse utfordringer med kollektivgate i Bogstadveien:

– Kollektivgate er lite utprøvd i Norge og har dermed lite sammenlikningsgrunnlag selv om det er mange eksempler på vellykkete kollektivgater i andre land. Man trenger tilstrekkelig med tilbud er nødvendig for å skape liv. Bogstadveien har i dag flere utesteder som er positivt, men mangler andre kulturtilbud som kunne styrket den ytterligere, understreker hun.

– Dessuten er det er vanskelig å forutse de trafikale konsekvensene ved en om legging til bilfri gate og belastningen det medfører for gatene i området rundt, påpeker Høysveen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere