RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilfritt er uaktuelt

Lokalpatrioten Svein Danielsen mener Bogstadveien vil tjene på å være bilfri. Næringslivsforeningens leder, Andreas Melander, mener Danielsen tar fullstendig feil.

Bogstadveien: Det er mange som berøres av oppgraderingen av Bogstadveien og Hegdehaugsveien, og ikke alle er like enige om hva som er best for gatens fremtid.

Tegnet kollektivforslag

Jeg er overbevist om at folk flest vil ha en bilfri handlegate, sier Svein Danielsen.

Han har selv tegnet et forslag til hvordan kollektivtrafikken vil kunne effektiviseres, slik at biltrafikk vil bli mindre nødvendig. Danielsen mener man burde åpne en nedgang til Majorstuen t-banestasjon på Valkyrie plass, og samtidig opprette en ny stasjon i Homannsbyen.

Ved samtidig å omdirigere trikken og la den gå i Sporveisgata bort til Bislett, ville man få et bedre tilbud. En annen mulighet Danielsen har sett på er en ny oppgang fra Nationaltheatret, som kom opp ved Parkveien.
Tenkt så deilig det ville være å kunne gå fritt rundt i Bogstadveien og handle, uten å tenke på biltrafikk, sier Danielsen. Han tror handlegaten og næringslivet ville tjene på at gaten ble bilfri.

Drømmeverden

Jeg kan ikke bli mer uenig, sier Andreas Melander.

Melander er leder for næringslivsforeningen og sier at det er utenkelig med Bogstadveien som bilfri gate.
For det første er det en riksvei. Det vil si at det ikke er en kommunal vei, men at det er staten som forvalter den. En riksvei blir aldri bilfri. For det andre er Bogstadveien og Hegdehaugsveien en åre til og fra sentrum. Hvis man stenger eller omdirigerer trafikken i Bogstadveien, vil trafikken flyttes til sidegatene, og der bor det flere folk. For det tredje er gaten en "stop & shop"-gate. Folk bruker bilen til jobb, og stopper på veien til eller fra for å handle litt. Det er bare i en drømmeverden at Bogstadveien kan fungere bilfritt, sier Melander.

Omsetningssvikt

Undersøkelser foreningen har fått utført viser at 40 prosent av de handlende i gaten kommer med bil, og flere butikker har meldt om omsetningssvikt i de periodene parkeringsplasser midlertidig har vært stengt på grunn av arbeid i gaten.

Vi ønsker biltrafikk og parkeringsplasser i handlegaten, men vi er også opptatt av å få en fin gate med brede fortau og bedre fremkommelighet for alle. Enten folk kommer syklende, gående, med trikk eller buss, eller om de kommer kjørende så må vi få til en best mulig løsning for alle, sier Melander.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere