RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilkjøp på japansk

I Japan er opplevelsen rundt bilkjøpet viktig. Og trenger minstemann en liten lur mens mor og far handler, så står sengen allerede klar i lekeavdelingen. Kontrastene er store i den japanske bilverden.

Det handler om å fange ungdommen. Vekke deres interesse for bil fra de så vidt kan gå. Skape positive stemninger slik at unge bruker sine penger på bil så snart de har førerkortet i lomma. Og naturligvis vil bilprodusentene helst at de spanderer pengene sine på nettopp deres modeller.

Fornøyelsespark

I temaparken MegaWeb ved Tokyos Waterfront får drømmene løpe fritt. Hva med å drømme seg bort bak rattet i en Toyota Prius mens kjæresten titter forventningsfullt over skulderen. "hvilken skal vi velge?"

Senteret på 24.000 kvadratmeter med egen fornøyelsespark og 115 meter høyt pariserhjul har 100.000 besøkende i uka - 90 prosent av dem under 30 år.

Betale for å prøve

Utenfor står alle Toyotas modeller på rad. Men det er langt fra bare å prøvekjøre. Ventetiden kan være flere uker for de mest attraktive modellene, og to runder med favorittbilen i 40 kilometers fart på prøvebanen koster rundt 25 kroner.

Mens far og mor kjører ordentlig bil, farter barna rundt i gokart, får prøvesitte ekte Formel-1 biler eller kjøre en av de utallige simulatorene. Joda, bil skal være gøy fra tidlig om morgenen til 21 hver kveld syv dager i uken.

Brosjyre på automat

Skulle du få lyst på en brosjyre, så er det bare å putte penger på en av automatene. 6 kroner, takk, for et enkelt hefte med bilder og data om folkemodellene. 30 kroner for brosjyrer av de flotteste Toyotaene. Men da er den stivrygget og utstyrt med gullskrift!

Overgangen fra Toyotas gigantanlegg til den alminnelige Mazda-forhandleren blir brutal. Her hersker en annen ro. Bilene står tett, for husleien er fortsatt skyhøy i Tokyo. For å utnytte plassen ligger verkstedet i andre etasje og bilene fraktes opp med heis. Bruktbilene får andre ta seg av.

De fleste som åpner døra til en bilforhandler vet hva de skal ha, og kunden tar bare en liten kjøretur hvis det er mulig, sier Yasuyuki Ikeda.

Alle skal ha MPV

Han er ikke i tvil om hva japanerne etterspør. Nå skal "alle" ha flerbruksbil (MPV). Sikkerhet og pris er viktigst for kundene, som gjerne pruter. Men Japan har mer fastpris på biler enn Norge. Likevel er det mulig med et godt kundeforhold å få store avslag helt opp mot 20 prosent på bilmodeller som er på vei ut, bekrefter Ikeda.

Bilene skattlegges naturligvis ikke som i Norge. En ny Mazda5 prises fra 125.000 kroner ferdig registrert, og for sportsbilen RX8 forlanger forhandler 175.000 kroner. Lille Mazda2 koster bare 75.000 i følge skiltet ved siden av bilen.

Men om bilene er billige, så kan ingen japaner regne med å få registret nyanskaffelsen med mindre vedkommende kan dokumentere parkeringsplass. Ingen plass å parkere om natten ingen bil! Sånn er det i et land med flate og fjell omtrent som Norge og 127 millioner innbyggere.

Lever i ni år

En ny bil kan regne med ni år på japanske veier, forteller Shinichi Kobayashi. Den første eieren har bilen i tre år, og de to neste like lenge. Så skrotes bilen, eller den eksporteres til et uland i Afrika eller Asia. For japanerne er det viktig å ha det siste innen teknologi.

For at bilen skal være i toppform kontrolleres den jevnlig, lik vår periodiske kjøretøykontroll. Kontrollen, første gang etter tre år, koster fra 7500 til 9000 kroner. Når kontrollkostnadene overstiger bilens verdi, så kastes den. Etter tre år har nye biler falt til det halve i verdi.

Kvinnene bestemmer så visst over bilvalget. En tredel av selgerstaben her er kvinner, bekrefter 27 årige Yua Kimura. Og nær ved lekerommet står to barnesenger i tilfelle kundens minstemann skulle trenge en lur.




Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere