RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bilsalget til himmels


Fra det øyeblikk bilsalget eksploderer etter å ha blitt frigitt i 1960, blir bilens framkommelighet den viktigste byplanlegger i Norge.
Fra det øyeblikk bilsalget eksploderer etter å ha blitt frigitt i 1960, blir bilens framkommelighet den viktigste byplanlegger i Norge.
Etter at bilsalget blir frigitt 1. oktober 1960, raser Ola Nordmanns bilbruk selvsagt rett til værs.

Ikke minst i et Oslo med sterkt økende innbyggertall, der stadig flere må reise fra drabantbyene og inn på jobb i sentrum.

Derved forpropper sentrum seg, og tykkest blir proppene på Østkanten. Det er et sterkt tankekors at her hvor det personlige bilholdet alltid har vært lavt, blir gjennomkjøringen ekstrem med alle de plager som det fører med seg.

En ting er eksosen, og like ille er slitasjen på husene langs disse gamle innfartsveiene, men verst er nok i det lange løp følelsen av å bo på et mindreverdig sted.

Sett fra planleggernes og politikernes skrivebord, ligger Østkanten laglig til for å ha en ledende rolle for den eksplosive gjennomkjøringen inn til byen, som bilen og drabantbyen har skapt.

Men sett fra et byhistorisk ståsted blir det en katastrofe. Middelalderens stolte Gamlebyen blir slitt ned av bilkjøringen på en effektiv måte. Og det trivelige Vålerenga som har levd som innfartsområde i en menneskelig skala i over 900 år, opplever nå en nesten drepende slitasje.

Slik blir byens gamle og stolte forsteder i øst påført pustebesvær, og det er især de tradisjonelle gjennomfartsområdene Vålerenga og Gamlebyen som får dette tyngst.

For selvsagt følger den nye trafikken fra drabantbyene de gamle innfartsveiene som rolig har vokst opp gjennom hundreårene siden middelalderbyens tid, i takt med byveksten. Men med en biltrafikk av hittil ukjent og økende styrke blir de nesten ihjelkjørt. Strømsveien, Schweigaards gate og Bispegata er de trangeste.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere