RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Biobølge uten kraft

Statoil åpner nye bioetanolanlegg i Norge. Andre oljeselskap iler langsomt for å tilfredsstille miljøet.

Sammenliknet med Sverige opptrer Norge som en sinke i spørsmålet om å ta i bruk rent biodrivstoff eller bioinnblandet drivstoff.

Så langt har Statoil gått foran gjennom å være de første til å etablere tankepunkt for bioetanol (E85). Riktignok startet det med kun en pumpe på Storo i Oslo i fjor, men nå åpnes fem nye tankeanlegg for E85.

Samtidig øker Statoil satsingen på biodrivstoff ved å tilsette fem prosent biodiesel i vanlig diesel. Planen for Statoil er på sikt å tilby den mer miljøvennlige dieselkvaliteten over hele landet.

Foreløpig kan kun bilmerkene Ford, Saab og Volvo levere personbiler som kjører på E85 i tillegg til vanlig bensin.

Lunken holdning

Vi står ikke på barrikadene for E85. Slik vi ser det er miljøgevinsten størst ved etanolinnblanding i alt drivstoff framfor å etablere egne E85-pumper. Billigere er det også, sier informasjonssjef Jacob Olsbø i Norske Shell.

Shell ønsker derfor i utgangspunktet heller å blande bioelementer inn i alt drivstoff.

Shell-diesel med fem prosent innblandet biodiesel vil være tilgjengelig allerede i løpet av vinteren. Når det gjelder bensin iblandet bioetanol, har Shell ennå ikke avgjort hva de lander på, presiserer Olsbø.

Hvor miljøvennlig?

Selv om Shell ikke produserer E85, er vi størst i verden på salg av biodrivstoff. Derfor vet vi mye om det og har et faglig grunnlag for å stille spørsmål om hvor miljøeffektivt dagens biodrivstoff er, hevder Olsbø, og forklarer:

Ved dagens produksjonsmetode utnyttes bare deler av planten og vi får cirka 1500 liter drivstoff ut av 4 mål areal (4000 kvadratmeter, red anm). Med mer effektiv produksjon hvor hele planten utnyttes, er det mulig å hente ut hele 3900 liter biodrivstoff fra samme areal. Hvis mulig vil vi derfor helst vente til neste generasjon av biodrivstoffet er tilgjengelig.

Også oljeselskapet Esso ligger på været.

Vi håper å kunne levere lavinnblandet biodiesel i løpet av første halvår. Når det gjelder lavinnblanding av etanol i bensinen, foregår det en faglig vurdering i selskapet. Det samme gjelder for E85, men vi har i dag ingen konkrete planer om å tilby E85 til kundene, sier informasjonssjef Eirik Hauge i Esso Norge AS.

Tåler litt bio

Rent teknisk tåler de aller fleste bensinbiler en innblanding av 10 prosent etanol i bensinen. For dieselbilene gjelder samme grad av innblanding av biodrivstoff. Noen merker tåler også mye mer.

Brasil er det landet hvor bioetanolbiler har størst utbredelse. Volkswagen selger eksempelvis ikke biler som ikke kan kjøres på E85 i Brasil. I Europa ligger Sverige lengst framme på grunn av fete incentiver for å bilkjøperne til å velge biodrivstoff- eller andre miljøvennlige biler.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere