Birger (86) får ikke svar...

Det er gått et halvt år siden Birger Jensen ble lovet hjelp fra Hjelpe-middelsentralen. Han har fortsatt ikke hørt et pip.

STOVNER: Hjelpemiddelsentralen var på besøk hos Birger Jensen i Vestli Trygdebolig fire uker før jul i fjor. Bakgrunnen var et ønske om å få montert opp et "handikapgjerde" rundt toalettet. Birger er avhengig av rullator for å ta seg rundt i leiligheten. Men badet er for trangt, slik at rullatoren må stå utenfor når han gjør sitt fornødende. Birger må balansere seg frem til doskåla. Det eneste han kan støtte seg på er servanten. Den holder snart på å ramle ned.

Venter på svar

Birger Jensen er ikke av typen som liker å klage og syte. Han føler seg i fin form på sine 86 år. Men balansen er dårlig. Rullatoren er et uunnværlig hjelpemiddel når han tar seg rundt i leiligheten. Unntatt på do. Der må han støtte seg på andre ting.
- Jeg har dårlig balanse og må derfor holde meg på vaskemaskinen og vaskeservanten når jeg går på do, forteller Birger.
Fire uker før jul tok tidligere bostyrer kontakt med Hjelpemiddelsentralen. De kom raskt for å ta en vurdering av forholdene i Jensens leilighet.
- Det var en kar innom her, som hadde med en assistent. Jeg demonstrerte for ham hva problemet var. Han sa at jeg trengte et håndtak å holde i pluss et gjerde rundt toalettet. Det var han som foreslo dette, husker Birger.
Personen fra Hjelpemiddelsentralen skal ha reagert på at Birger må bruke vasken som støttehåndtak. Pensjonisten demonstrerer for Lokalavisen hvordan vasken gradvis mister taket på veggen.
- Vasken har flyttet seg 3 centimeter fra veggen. Hvorfor kan jeg ikke få noe å støtte meg på så jeg slipper å slite på den? Jeg er redd den skal ramle ned. Da blir det stående her og renne ned til naboene, frykter 86-åringen.
Birger har heller ikke noe håndtak å støtte seg på når han skal sette seg ned på doskåla. Det er ikke enkelt når balansen svikter.
- Jeg må holde i denne dusjstolen. Hjelpemiddelsentralen påpekte selv at det er en dårlig løsning, forteller Birger.
Ifølge Jensen skal Hjelpemiddelsentralens utsendte ha lovt å sende bestilling videre i systemet. Men lite og ingenting har skjedd. Imens må 86-åringen fortsette tilværelsen som "ufrivillig akrobat" på badet.

Skuffelse

- Jeg er skuffet over at jeg ikke får noe svar. Det burde være enkelt å ta en telefon. Jeg har ikke hørt et pip. Det er dårlig folkeskikk, mener Birger.
Birger har falt om i leiligheten og skadet seg en gang tidligere. Han frykter at det samme skal skje igjen på grunn av alt plunderet han må igjennom på sine daglige dobesøk.
- Det skulle ikke være nødvendig å mase på dem. Det nekter jeg! Jeg godtar rett og slett ikke at de unnlater å svare folk. Hadde de sagt at de ikke kan hjelpe meg med dette, så hadde jeg godtatt det, sier den beskjedne mannen.
Jensen understreker at han slett ikke er ute etter å "ta" noen i kommunen, men ber bare om en praktisk løsning på problemet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.