Bjørvika synker raskere enn antatt

VET IKKE KONSEKVENSENE: En av landets mest erfarne geotekniske eksperter mener det er tydelige tegn på at utbyggingen i Bjørvika har satt bakken i bevegelse på en måte man ennå ikke vet de fulle konsekvensene av.

VET IKKE KONSEKVENSENE: En av landets mest erfarne geotekniske eksperter mener det er tydelige tegn på at utbyggingen i Bjørvika har satt bakken i bevegelse på en måte man ennå ikke vet de fulle konsekvensene av. Foto: Foto: Eirik Eide

Norges dyreste tomter bygges ut på landets dårligste byggegrunn, sier senioringeniør Kjell Karsrud ved NGI til Teknisk Ukeblad.

SENTRUM (NTB): Den kraftige byggeaktiviteten i Bjørvika har trolig gjort at grunnen synker mye raskere enn før og mer enn antatt, mener eksperter fra Norges geotekniske institutt (NGI).

NGI har sammen med rådgiverfirmaet Geovita levert en rapport for Jernbaneverket som viser at setningshastighetene i området rundt Oslo S er langt større enn normalt.

Dette skriver Teknisk Ukeblad/tu.no.

Bjørvika-området har årlig sunket fra 3 til 13 millimeter de siste 50 årene.

Les også: Nå blir det liv på bakkeplan i Barcode

– Hadde det ikke vært for pågående landhevning etter siste istid, som for tiden utgjør fem millimeter i året, hadde disse naturlige setningene gjort at områdene ville ligget omtrent 75 centimeter lavere enn i dag, sier senioringeniør Kjell Karlsrud ved Norges geotekniske institutt (NGI).

Samtidig som grunnen fortsetter å synke, pågår en horisontal forskyving av grunnen som utbyggerne ikke nødvendigvis har tatt høyde for, ifølge Karlsrud.

– I et lengre tidsperspektiv vil man få problemer. Etter hvert kan mange inngangspartier og trapper bli «hengende i løse luften», sier Karlsrud.

Økt setningshastighet kan føre til store problemer for blant annet Østbanehallen, den gamle godsterminalen og sporområder, som ikke er fundamentert på samme måte som de nye byggene, mener han. (©NTB)

Les også: Fjorden skal kjøle Bjørvika

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.