RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blandede reaksjoner til Helhetlig plan

Det var mange som hadde noe på hjerte da byråd Grete Horntvedt (H) inviterte til åpen høring for Helhetlig utviklingsplan for Groruddalen i forrige uke. Mangel på midler og Alnaterminalen var hyppige temaer.

Grorud: Byråd Grete Horntvedt holdt tunga rett i munnen og noterte flittig da innleggene og forslagene haglet inn i Grorud samfunnshus forrige tirsdag. Og selv om ikke alle forslagene var like konkrete, så var det et par innlegg som sto ut.
Boligutvikling, både nytt og eksisterende for å hindre forslumming er noe vi må tenke på, sier Horntvedt, som også mener at blant annet nedgraving av kraftlinjene kan bli aktuelle saker.
Skepsis
Mange var opptatte av tidsrekkefølgen på det eventuelle miljølokket over E6 og åpningen av Alnaelva. Men Horntvedt sier at det viktigste nå er å komme i gang med flere prosjekter slik at planen blir synliggjort i Groruddalen.
Å bare fokusere på et digert prosjekt som et miljølokk vil hindre at andre områder ikke blir utbedret.
Alt kan ikke gjøres med en gang, men det er viktig å komme i gang, sa Horntvedt i innledelsen.
Mange av innleggene fokuserte på manglende midler, og at denne planen kan ende som så mange andre Groruddal planer- resultatløs.
Vi er i gang. Folk sier at dette bare er en plan uten penger, og det er ikke riktig, sier Horntvedt, og fortsetter:
Det er midler inne allerede i år, og det uten at planen har blitt behandlet enda.
Alnaterminalen
Den mest kontroversielle saken er nok terminalene på Alnabru, og avgjørelsen om å la dem bli.
Det vil være en miljøtragedie å flytte terminalen ut av byen, sa Horntvedt, som sier at trafikken vil øke og føre til mer forurensing hvis terminalene ligger utenfor byen.
Det vi kan gjøre er å sørge for at de blir de mest miljøvennlige terminalene i hele Europa.
Hun har inngått en muntlig avtale med Bama, som vil flytte inn på Nyland Syd området, at de flytter opp til 30 prosent av godtransporten med tog, samt inngått fornhandlinger med andre på området at firmaene bidrar til å gjøre området mer miljøvennlig.
Men for mange er ikke dette nok.
Steinar Saghaug fra Groruddalen Miljøforum kritiserte planen for å være for lite miljøfokusert.
Vår hovedinnvending er det nesten totale fraværet av vilje til å gjøre noe med de grunnleggende miljøproblemene her i dalen, sa Saghaug.
Ros
Men det var ikke bare skepsis til den omfattende planen. Bydelene stilte seg positive til at de nå får en mer aktiv rolle i planleggingsarbeidet.
Den helhetlige planen omhandler de langsiktige fremsiktene, og det har vært et savn, sa bydelsdirektør i bydel Stovner, Maria Brattebakke.
Hun er også enig med Horntvedt om at det viktigste nå er å vise til konkrete resultater.
Vi trenger et synlig bevis for at vi er i gang, det har utrolig stor symbolverdi.
Nytt møte
Fordi høringen var holdt på dagtid, var det mange som ikke kunne delta. For å ta hensyn til de som ønsker å kommer med innspill stiller byråden seg villig til å holde særmøter.
Man kan også komme med skriftlige innspill. Fristen for dette er 1. mars.
Horntvedt kommer også til å holde en høring den 9. februar kl. 19.00- 21.00, som er åpen for alle.

Det er ikke så mørkt som mange skal ha til.
Grete Horntvedt (H), byråd.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere