Ble ufrivillig trikkesniker

VANSKELIG Å KJØPE BILLETT: Ruter har mistet to kommisjonærer langs Ekebergbanen, noe som gjør det vanskelig for folk uten smarttelefon å kjøpe billett.

VANSKELIG Å KJØPE BILLETT: Ruter har mistet to kommisjonærer langs Ekebergbanen, noe som gjør det vanskelig for folk uten smarttelefon å kjøpe billett. Foto: Foto: Kristin Trosvik

Etter at Joker på Holtet sluttet som Ruter-kommisjonær er det ingen steder å kjøpe billetter langs Ekebergbanen etter sentrum.

SLUTTET: Joker tok over etter 7 Eleven som kommisjonær på Holtet, men her får du ikke lenger kjøpt billett. Foto: Foto: Kristin Trosvik

LA NED: Heller ikke på Sæter er det mulig å kjøpe billetter etter at først 7 Eleven, så Anetts conditori la ned driften. Foto: Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

BYDEL NORDSTRAND: Det er ikke lett for folk å betale for seg på trikken hvis man er bosatt på Holtet og Nordstrand om dagen. Det finnes nå ingen kommisjonærer langs trikkelinjen etter sentrum etter at Anett la ned sitt konditori på Sæter og Joker på Holtet sluttet som kommisjonær.

– Jeg ble ufrivillig sniker her om dagen, forteller Maria Gjelsnes Rygh til avisen. Hun prøvde fortvilet å lade opp sitt Ruter-kort for en uke siden.

Maria bor på Bekkelagshøgda og skulle dra til Oslo sentrum. I den tro at hun kunne lade opp kortet på Joker, gikk hun ned til Holtet. Men her var det ingen kommisjonær eller automat. Heller ikke på Kastellet, Sæter eller Ljabru er det mulig å kjøpe billett.

Nærmeste kommisjonær er Narvesen på Karlsrud og Lambertseter.

LES OGSÅ: Nå stopper trikken i et halvt år

Ingen kommisjonær i sikte

– Det er ingen konkrete planer om ny kommisjonær så langt, men vi vurderer om vi skal flytte en billettautomat til Holtet, forteller Gro Feldberg Janborg i Ruter. Når det eventuelt vil skje, er det for tidlig å si noe om.

– Det er i denne situasjonen gledelig å konstatere at stadig flere velger å kjøpe billett med vår billettapp, sier Janborg og legger til at søndag 8. juni ble billett nummer 10.000.000 kjøpt med mobilappen RuterBillett.

– Mobilbilletten har vært en suksess siden lansering i desember 2012. Til nå har 740.000 lastet ned appen. Det er gjennomført et eller flere kjøp fra 500.000 apper det siste året.

LES OGSÅ: Det blir dyrere å kjøre kollektivt fra 1. februar

Kan ikke kreve at folk har smartphone

– Mange bruker sikkert den appen, men det kan jo ikke være et krav at man må ha tilgang til den for å betale for seg, sier Maria som heller ikke hadde kontanter på seg den dagen og derfor ikke mulighet til å kjøpe dyr enkeltbillett av konduktør.

– Selvsagt kan man planlegge, men det kan vel skje alle at man plutselig ikke har penger igjen på Ruter-kortet. Man kan ikke kreve at man da har smarttelefon og app for å kjøpe billett, sier Maria som synes det var svært ubehagelig å måtte sette seg på trikken uten gyldig billett.

LES OGSÅ:

7 Eleven stenger, ikke mulig å kjøpe trikkebilett

Ruter vil gjøre det dyrere å snike

Er det greit å be sidemannen holde kjeft?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.