RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bli med under jorda på Lørenbanen

Om to år åpner en ny t-banestrekning i Oslo. Nå kan du bli med under jorda og se hvordan den bygges.

LØREN: I fjor sommer startet arbeidene med Lørenbanen, som skal binde sammen Grorudbanen og Ringen – og sørge for et bedre t-banetilbud i Oslo. Et drøyt halvår senere er arbeidene godt i gang og i rute, melder Sporveien i dag.

Selskapet har også laget en video, der du kan bli med ned og se på arbeidene med den nye t-banestrekningen. Videoen finner du øverst i denne artikkelen.

Ny stasjon

Lørenbanen skal gå fra Økern stasjon til Sinsen stasjon, med en ny stasjon på Løren. Lørenbanen får til sammen cirka 1,6 kilometer dobbeltspor. Det er mellom tre og ti meter fjell over sporet.

Anleggsarbeiderne begynte prosessen med å grave seg ned til nivået for tunnelen ved Økern. Deretter har de sprengt seg innover i fjellet der dobbeltsporet skal gå.

I videoen får du både bli med ned i tunnelen og se på området der tunnelen knyttes på eksisterende t-banenett ved Økern.

Les også: Det blir dyrere å kjøre kollektivt fra 1. februar

Bedre kollektivtilbud

Ingeniørgeolog Morten Hovelsen er Sporveiens guide i videoen.

– Tunnelen kommer fra Økern og går ned i en kurve, og videre opp mot Løren stasjon, forklarer Hovelsen ved utslagspunktet på Økern.

Lørenbanen ferdigstilles våren 2016. Sporveiens konserndirektør Per Magne Mathisen har tidligere uttalt til dittOslo at utbyggingen vil få stor betydning for de reisende.

– Vi vil kunne utnytte banesystemets samlede kapasitet bedre enn i dag ved å kunne kjøre flere tog, og ser fram til å kunne tilby befolkningen et enda bedre kollektivtilbud på denne strekningen, sa Mathisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere