RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Blir fratatt veien


I den uoversiktlige svingen kan Harald Skuggedal vise at veibredden er nede i tre meter og at fortau er ikke-eksisterende.
I den uoversiktlige svingen kan Harald Skuggedal vise at veibredden er nede i tre meter og at fortau er ikke-eksisterende.
Beboerne i Kirkehaugsveien blir fratatt råderetten over egen vei. Plan- og bygningsetaten (PBE) har gjort den «offentlig» uten at noen visste det.

SOLLERUD: Alle målebrev viser at grunneierne i Kirkehaugsveien eier veien. I sin tid bekostet de selv asfaltering av den gamle grusveien som skulle tåle den lette trafikken til eiendommene. Vedlikeholdet er også beboernes ansvar.

Feilaktige opplysninger

I forbindelse med en kontroversiell byggesak i samme vei, har PBE gitt utbygger dispensasjon til veikrav når det gjelder atkomst og veibredde, selv om veien ikke er offentlig.

En veierklæring som utbygger har fått tinglyst på bakgrunn av dispensasjonen, kan føre til at beboerne langs hele Kirkehaugsveien risikerer å få ekspropriert tomtegrunn i tillegg til å bekoste veiutvidelse i hele dens lengde. Det hører med til historien at utbygger i sitt nabovarsel krysset av på «dispensasjon irrelevant» da søknadsprosessen startet, i tillegg til at naboene mener at utbygger gir feil opplysninger om veistandarden for øvrig.

Ikke nok med det. PBE ga feilaktige opplysninger til Fylkesmannen for å begrunne dispensasjon fra kravene til standard i vegloven. Ullern Avis Akersposten har tidligere hatt en artikkel om mye underlig rundt utbyggingen i Kirkehaugsveien.

Grov usannhet

Det er veldig mye rart i denne saken. Hvordan veisaken er blitt behandlet er bare en liten del av dette. For det første er det ingen tvil om at dette er en privat vei og alltid har vært det. Målebrevene er en ting, men det viktigste er at Vegloven er krystallklar og rigid i sine bestemmelser når det gjelder hva som er privat og hva som er offentlig vei. Når det offentlige ikke står for vedlikeholdet, kan veien ikke være åpen for almenn ferdsel. Det har heldigvis Fylkesmannen gitt oss rett i.

Det jeg synes er svært betenkelig, er at PBE i sin begrunnelse for dispensasjon til Fylkesmannen hevder at kommunen står for vedlikeholdet av veien. Det er en grov usannhet. Man må jo spørre om hva som er årsaken til dette, når det slett ikke er tilfelle, sier en av beboerne i Kirkehaugsveien, Harald Skuggedal.

Nede i tre meter

Skuggedal var tidligere senioringeniør i Vegdirektørens stab. Før dette var han i Veiteknisk avdeling med geoteknikk som spesialfelt, hvor dimensjonering og bæreevne står sentralt.

Jeg må si jeg stusset når jeg fikk se utbyggers beskrivelse av veien, som ble lagt til grunn for at dispensasjon ble gitt. Det er snakk om en privat vei uten enhetlig standard, verken når det gjelder linjeføring eller bæreevne. Asfaltert veibredde er helt nede i tre meter enkelte steder og uten fortau. Siktlinjen er nede i 8-10 meter i svingen. Her er stigningsgraden 7 prosent og periodevis er det ikke mulig å ta seg frem her om vinteren. Det er ikke plass til at to biler kan passere hverandre på deler av strekningen. Veien er dimensjonert for lette kjøretøy og som du ser er det mye krakeleringer i asfalten, i og med at det ikke er forsterkende bærelag. Du kan også se at det er asfaltert direkte på undergrunn enkelte steder utenfor selve veilegemet, sier Skuggedal.

Direkte feil

Skuggedal har informert PBE om veiens beskaffenhet og tilbakevist utbyggers beskrivelse som henviser til Statens vegvesens veinormaler. I og med at han selv har deltatt i det faglige arbeidet med utarbeidelse av disse, er han på trygg grunn.

Utbygger snakker om en tofils vei som vi ikke kjenner igjen. Han beskriver og klassifiserer veien som adkomstvei A2, med henvisning til statens veinormaler i Håndbok 017. Det er direkte feil, i og med at denne viser til betingelser knyttet til godt utformet og dimensjonert vei. Dagens vei kan ikke på noen måte oppfylle kravene knyttet til dette. Utbygger beskriver veien som en asfaltert vei med 4- 5 meters bredde. På det smaleste er veien nede i 2,75 meter. Som fagmann kan jeg med sikkerhet si at veibeskrivelsen og henvisninger til gjeldende bestemmelser er feil. Jeg synes det er skremmende at et offentlig forvaltningsorgan som PBE ikke reagerer på direkte feil i saksfremstillingen når de blir gjort oppmerksom på det, sier Skuggedal.

Bryter fullstendig sammen

En nydannet veikomité vil nå ta skritt for å sikre beboernes rettigheter.

I praksis kan vi som grunneiere sette opp bom i begge ender av veien og stoppe byggearbeider, når det etter vårt syn ikke er sikret lovlig atkomst og veiforbindelse. Utbygging av Kirkehaugsveien 5 med underjordisk garasje vil føre til at veien bryter fullstendig sammen. Det kan bli snakk om 200 tunge billass, anleggsmaskiner og kjøring av betongelementer. Regningen for ødelagt vei vil falle på grunneierne. Det verste er likevel at utbygger med dispensasjon i hånden har fått tinglyst en veierklæring. Han forplikter seg til å opparbeide veien i ti meters bredde utenfor egen eiendom, om dispensasjonen blir trukket tilbake.

Det betyr i verste fall at grunneierne på et eller annet tidspunkt både blir nødt til å avgi tomtegrunn, samt bekoste opparbeidelse i hele veiens lengde. Timeterskravet kan få store følger for eksisterende bebyggelse. Veierklæringen påfører grunneierne en såkalt grunnbyrde som kan ramme alle. Dette har vi sett eksempler på andre steder, sier Skuggedal.

Aldri sett maken

Han har jobbet med mange store prosjekter knyttet til vei.

Vi var alltid opptatt av kvalitetsstyring og gode prosesser, ikke minst at alle data og fakta i saken var riktige. Jeg har aldri sett maken til saksbehandling som vi ser i denne byggesaken. Jeg forstår utbyggers motiver, som skal tjene penger på dette. Men hva er PBEs motiver som skal ivareta samfunnsinteressene og ikke minst naboenes interesser i saken. Veisaken er for øvrig som sagt bare en liten del av dette uoversiktlige byggeprosjektet.

Naboene venter nå på Fylkesmannens avgjørelse i byggesaken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere