*Nettavisen* Nyheter.

Blogg var hobby – ble levebrød

Her fotograferer Solveig Grøvle, mens kollega Ann Helen Lund stiller som modell. Foto: Foto: Cornelius Poppe, NTB scanpix

Ann Helen Lund og Solveig Grøvle har samlet norske interiørblogger på én side.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ann Helen Lund og Solveig Grøvle i Norske interiørblogger jobber både hver for seg og møtes til felles økter foran hverandres datamaskiner.

Klikk på bildet for å forstørre.

Solveig Grøvle har interiørtrender som en del av arbeidshverdagen. Da hun nylig pusset opp kjøkkenet, lagde hun sin egen vri med hemper i skinn.

Klikk på bildet for å forstørre.

Hver måned utfordrer NIB medlemmene til å ta bilde av et interiør til et tema. I oktober var temaet «varm, gnistrende høst», og vinneren var Carina Reppesgård Ytre-Eide fra bloggen Lulle & Laban. Foto: Foto: Carina Reppesgård Ytre-Eide

Klikk på bildet for å forstørre.

Mønsteret på Solveigs dør er blitt til ved hjelp av maskeringstape.

Klikk på bildet for å forstørre.

Solveig Grøvle og Ann Helen Lund startet nylig et nytt, gratis nettmagasin. Her er forsiden på julenummeret.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nytt og gammelt blandes i mange interiørbloggeres hjem, som her hos Solveig Grøvle.

I 2008 startet Ann Helen Lund og Solveig Grøvle en interiørblogg sammen. Den gangen utgjorde de norske interiørbloggene et uoversiktlig landskap, der en måtte klikke og søke seg rundt for å finne interessante sider.

– Solveig kom på at vi kunne lenke til andre blogger fra vår side, og lage en samleside der alle nye innlegg fra norske interiørblogger dukket opp. På bare en uke hadde 70 bloggere meldt seg, og derfra steg antall medlemmer raskt, sier Ann Helen i Norske interiørblogger (NIB).

Fra hobby til karriere

I dag har NIB 3500 medlemmer, kategorisert under temaer som «trend», «hverdag», «husbygging» og «butikk».

– Nesten alle som blogger om interiør i Norge i dag, er med, sier Ann Helen.

De to hadde ingen planer om at konseptet skulle bli så populært, langt mindre at de skulle kunne leve av det.

Da trafikken på nettstedet tok av, jobbet Ann Helen som sykepleier, mens Solveig utdannet seg til siviløkonom. Ingen av dem hadde erfaring med verken foto, tekst eller drifting av nettsider, men har lært det de trenger underveis. I vår hentet de inn nok en ansatt, Åshild Moen-Arnesen, med bakgrunn som journalist og grafisk designer.

– Vi har nok vært på riktig sted til riktig tid, og startet da interiørblogging var på vei opp, sier Solveig. Også Sverige og Danmark har etter hvert fått sine samlesider for interiørblogger, inspirert av NIB.

Pent hjemmekontor

Begrepet «hjemmekontor» får nytt innhold når man jobber med interiør. I Solveigs nyoppussede stue er en av veggene bevisst holdt hvit og naken, så den kan fungere som base for ulike stylinger. Veggen pryder blant annet forsiden på deres aller første nettbaserte interiørmagasin «nib HJEMME», som kom i høst. Nå er også et julenummer ute, med link fra siden til NIB (www.norskeinteriorblogger.no).

– Målet er å bli større enn Bonytt i antall lesere, sier Solveig med glimt i øyet.

– Jeg tror tiden er moden for et interiørmagasin på nett. Gjennom bloggene har folk blitt vant til å hente inspirasjon online. Vi har hatt lyst til å lage vårt eget magasin i flere år, men har ikke hatt tid, fortsetter Ann Helen.

De to har allerede faste spalter i magasinene Rom123 og BoligDrøm, og skriver i tillegg for andre magasiner.

– Inntektene kommer hovedsakelig fra annonsesamarbeid, men vi tjener også på å skrive og gjøre stylinger for magasiner. I tillegg holder vi kurs og foredrag om både sosiale medier og interiør og arrangerer bloggtreff i inn- og utland, sier Ann Helen.

Sosial arena

NIB er ikke bare et treffsted på internett. Ann Helen og Solveig drar jevnlig på det de kaller roadtrips for å lage reportasjer om medlemmenes hjem. I tillegg arrangerer de treff for medlemmene.

– Blogging er en viktig hobby for mange, og da er det fint å treffe andre med samme interesse. Jeg synes interiørbloggerne er flinke til å skape et godt miljø. Folk heier hverandre fram i stedet for å konkurrere, sier Solveig.

Det er imidlertid få forunt å leve av interiørblogging.

– Vi to utgjør vel kanskje halvparten av dem som lever av det her i Norge, sier Solveig.

– Men bloggingen er blitt et springbrett for mange. Vi ser at bloggere dukker opp på flere plattformer, for eksempel ved å gi ut bok eller holde foredrag, fortsetter hun.

Baksiden av å bruke arbeidsuka på å gi andre interiørinspirasjon kan imidlertid være at det blir utfordrende å innrede eget hjem.

– Når en interiørtrend er i ferd med å bli stor, har vi gjerne allerede gått lei, sier Ann Helen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.