Gå til sidens hovedinnhold

Boltet fast i 800 kilo betong

Clear Channel mener skiltet ikke påvirker mer en annen reklame.

VESTLI: I forrige uke skrev Lokalavisen om elever og lærere på Vestli skole som er bekymret over reklametårnets påvirkning på barna. Tårnet står på skolens grense og elevene er tydelig på at de misliker den ruvende reklamen. I tillegg er de redde for at det skal velte, da de har sett dette stå på skrå.

Morten Sandberg i Clear Channel synes kritikken er uberettiget.

Skiltet står i tilknytning til parkeringen til Coop Prix butikken og er ikke annerledes enn andre reklameskilt, sier han.

Liten skade

Sandberg mener at reklamen ikke kan gjøre store skaden på barna.

Barn blir uansett påvirket av reklame andre steder, som radio og TV. Dette er ordinær reklame, som ikke er støtende. Nå er det heller ikke lettkledde Hennes og Maurtiz damer i små truser. Jeg er trygg på at skadevirkningen er liten, sier Sandberg.

Sandberg opplyser om at skiltet ikke kan velte, da dette er boltret fast.

Men for en stund siden måtte dere rette opp skiltet, da det sto skjevt?

Jo da, det sto på skjeve en gang, men da var det ekstreme vindforhold. Nå er det skimret og boltret fast i en betongkloss på 800 kilo, forsikrer han.

Skiltet har stått der i ti-femten år med tilknytning til butikksentrumet på Vestli, jeg skjønner ikke hvorfor dette plutselig er en sak, sier Sandberg.

Vil fjerne mye reklame

Oslo SV har en reklameplan ute på høring. I denne foreslår de å begrense store deler av reklamen, spesielt på offentlige områder.

Det er et ekstremt trykk på reklame. Noen områder må være reklamefrie, sier Andreas Behring. Han synes det var en dårlig idé å plassere reklameskiltet rett ved Vestli skole.

Det er viktig å begrense kjøpepresset. Det er galt at barna skal blitt fristet av reklame på skolen. Reklamen blir jo dyttet inn overalt, sier han.

Bydelen bør bestemme

I forslaget til Sv ønsker de at bydelene i byen skal få bestemme over reklamen i sine områder.

Noen steder egner reklame seg bedre enn andre, skoler og liknende egner seg definitivt ikke! Men bydelene vet hvor skoen trykker og bør selv ha makten til å bestemme hvordan de vil ha det, sier Behring.

Han mener at kjøpepresset må begrenses.

Å markedsføre rett foran unge er rett og slett galt.

Reklame

NÅ: Rekordlav pris på Northug-brillene