Gå til sidens hovedinnhold

Borer seg fram mot Sinsen

Fjelltunnelen mellom Økern og Sinsen er godt i rute. Østkantavisa ble med på befaring 30 meter under bakken.

ØKERN: De begynte i mai og ser dagens lys ved Sinsenkrysset rundt påsketider i 2011. Byggingen av fjelltunnelen mellom Økern og Sinsen er i full gang. Det graves, sprenges og støpes 30 meter under jorda på Løren.

– Vi tar i bruk det ypperste av teknologi på området. Dette er nok fremtidens tunnelbygging, sier ingeniørgeolog Arild Neby til Østkantavisa.

High-tech

I 2013 skal trafikken gå under jorda på Ring 3 mellom Sinsen og Økern. På Økern pågår det intenst byggearbeid. Et par meter til siden for ringveien forbi Økern ligger ei gigantisk byggegrop. Her er 35 mann fra Veidekke i ferd med å støpe og sprenge seg vei gjennom fjellet. Det er reine "fragleberget".

– Nå er vi kommet 240 meter inn. Vi er godt i rute, kanskje noe foran skjema, forteller ingeniørgeolog Arild Neby.

Han er ansvarlig for et geologteam på tre personer, som til enhver tid overvåker og sikrer at alt går riktig for seg. I bagasjen ligger erfaringer fra raset i Hanekleiva og lekkasjene i Romeriksporten.

– Det er blitt et større fokus på geologi. Vi bruker en borrerigg som er noe av det råeste jeg har sett noengang. På en dataskjerm får vi informasjon om fjellets variasjon 15 meter foran oss. Vi vet hva som møter oss før vi sprenger, forklarer Neby med 20 års fartstid på fagfeltet.

Han forsikrer om at det ikke skal være noen fare for verken setningsskader på hus, eller senkning av grunnvann.

– Vi har gjort grundige undersøkelser i forkant. 335 hull er borret langs traseen. Det er etablert en infiltrasjonsbrønn for å sikre grunnvannsnivået. Vi har god kontroll på dette, sier han.

Blant annet skal det bygges en 90 meter lang vanntett betongutstøpning i hvert løp.

– Denne ligger på tunnelens laveste punkt, forklarer Neby.

High-tech

Ring 3 Ulven-Sinsen er forankra i planer som ble gjort tilbake i 2002, forklarer inforådgiver Rikke Holdnes Brouer.

– Økernkrysset har mange ulykker så noe måtte gjøres. Området har for høye verdier på støy og luftforurensning. Dessuten legger vi her til rette for byutvikling. Det er ikke så ofte alt dette passer sammen, men her fikk vi det til, sier Brouer.

Før sprengningen tar til, må det gjøres mye i forkant. Tunnelfolka lager en slags "lampeskjerm" hvor man injiserer finmalt sementblanding i små hull. For hver sjette meter går det med hele 20 tonn sement. Hver runde med injisering tar fra 12 til 24 timer.

– Vi tetter fjellet i en skjerm og med en systematisk kjede av skjermer som ligger inni hverandre, lager vi et vanntett rør av tetta fjell, forklarer ingeniørgeologen.

For hver uke har Veidekke sprengt ut 30 meter tunnel. Når skjermen er ferdig, står borreriggen klar til å plukke ned steinmassene. De nye tunnelriggene har fått Neby til å måpe av beundring.

– Det er helt rått hvordan den borer. Du skulle tro det var smør den trengte seg gjennom, forteller han.

Også tempoet på arbeidet har imponert Neby.

– Det vanlige i slike tunneler er å ta ut fem meter av gangen. Her klarer vi seks, sier han.

Får dere noen overraskelser underveis?

– Nei, men vi finner jo endel fossiler. I byggegropa på Økern lå det mye søppel og gamle kabler, forteller Neby videre.

De enorme mengdene med bergmasse sendes til ulike steder.

– Endel går til Sjursøya. Noe har gått til Nittedal og Drammen, forteller han videre.

Hva skjer når dere kommer opp ved Sinsen?

– Det er en interessant del av prosjektet. Det blir jo en utfordring å lede om trafikken, men det skal være godt planlagt, sier Neby.

Reklame

Black Week hos Ekstralys: Gjør kupp på billykter, arbeidslys og xenonsett