RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bør jeg gå til legen, kanskje?


Lege Jan Einar Vaage har sett et stort behov for et lavterskeltilbud for spørsmål om egen helse.
Lege Jan Einar Vaage har sett et stort behov for et lavterskeltilbud for spørsmål om egen helse. Foto: FOTO: ELLEN RØNNING
Et unødvendig legebesøk er bortkastet, mens et legebesøk for lite kan være fatalt. Men det finnes kvalifisert vurderingshjelp tilgjengelig per telefon.

OSLO: Vi har vel alle ønsket å rådspørre noen om våre egne, barnas eller kanskje foreldres symptomer før vi kontakter lege.

Helsetelefonen ble etablert i 2007, nettopp for dekke dette behovet. Fastlegen er som regel ikke tilgjengelig på telefon, og det synes ofte vel dramatisk å kontakte Legevakta for råd. Folk flest vil jo ikke være til bry.

Pionér i hvit frakk

Mannen bak Helsetelefonen er allmennlege Jan Einar Vaage. Han har både lang og bred erfaring med å bygge opp medisinske virksomheter, han startet blant annet Norges første private legesenter i 1982. Og mannen har definitivt nese for pasientenes behov.

– Jeg har vel alltid kjent på at pasientene mine mangler et lavterskeltilbud. Som lege ser jeg mange som kvier seg for å komme med «småting». Og alle foreldre har vel kjent på usikkerheten rundt barnas sykdom – skal de til lege eller i barnehagen eller bare være hjemme en dag eller to?

Helsetelefonen er døgnåpen året rundt, og er en abonnementstjeneste. Tilbudet går til både private og bedrifter. For eksempel koster medlemskap for en husstand 600 kroner i året. Da kan man ringe Helsetelefonen så ofte man vil, og fra hvor man vil i verden. Vanlige tellerskritt gjeIder. I andre enden svarer alltid en sykepleier med tilgang på diagnostiseringsverktøy.

– Helsetelefonen er selvfølgelig ingen erstatning for Legevakta eller nødnummeret 113. Men det er et veldig godt tilskudd til den offentlige helsetjenesten. Helsetelefonen har eksistert i flere land i mange år, sier Vaage, som forteller at i England, hvor Helsetelefonen har vært drevet av det offentlige i ti år, tar 1200 sykepleiere imot 20 millioner samtaler i året.

– Det reduserer presset på legevaktene betraktelig. I Norge tar Helsetelefonen per i dag imot 20.000 samtaler i året.

Usynlige pasienter

Doktor Vaage er medisinsk ansvarlig og administrerende direktør i Helsetelefonen.

På laget sitt har han et faglig råd som består av erfarent helsepersonell innen de aller fleste fagområder. Og altså et knippe drevne sykepleiere.

– Vi regnet med at det ville bli en utfordring for sykepleierne å hjelpe pasienter de ikke kan se, sier Vaage.

– Men det har vist seg her, som i så mange andre sammenhenger, at når en sans er fraværende skjerpes de andre.

– Og sykepleierne forteller at det ofte er lettere for pasientene å fortelle om bekymringene sine i telefonen – «dumme» spørsmål er letter å stille, og ingen ser på klokken. Det betyr nok mye, avslutter Jan Einar Vaage.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere