*Nettavisen* Nyheter.

Brukar står usikret

Gjerdet som skal sikre brukaret er vekk.

I 1929 ble den vakre Ljansviadukten revet. I et populært turområde ved Sloreåsen står et usikret brukar igjen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Brukaret ligger flott i terrenget.

SLOREÅSEN: Den flotte togbrua strakk seg over Liadalen i femti år (1889 til 1929) og skal ha vært Østfoldbanens ingeniørtekniske høydepunkt. Togbrua forbandt Holmlia og Ljan.

Ifølge Lerdaltoppen vels hjemmesider, skal brua også tidvis ha fungert som skolevei for holmliabarna, som sognet til skolen på Ljan i på den tiden. I Friluftsetatens turkart for Oslo sør kan vi lese at byfolk sågar tok dampskip ut for å beundre den flotte brua fra sjøen.

Lagt om

Så ble Østfoldbanen lagt om, og da var det ikke lenger bruk for den fine brua. Den ble solgt til Christiania Spigerværk, som fikk den sprengt.

Ljansviadukten ble til spiker, men fortsatt kan vi se rester av brua i landskapet.

Gamle spor

Vest for Sloreåsen kan man regelrett følge i Gamlelinjas spor, men på brukaret er det stopp. Her har man satt opp gjerder for å gjøre severdigheten sikrere, men på forsiden av brukaret har gjerdet falt ned eller blitt fjernet.

Det usikrede brukaret ligger i et populært turområde. Nordstrands Blad har gjort Friluftsetaten oppmerksom på at gjerdet er borte.

- Friluftsetaten skal undersøke om dette stedet ligger i vårt forvaltningsområde. Hvis det er tilfelle, vil vi vurdere om stedet bør sikres, sier kommunikasjonssjef Erik Bull-Valen i Friluftsetaten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.