Buss for bane 4: Presses til å stoppe bussene

4B RYEN: Det kan bli merkbart amper stemning når folk står tett på buss for bane 4 i morgenrushet. Mange opplever at sjåfører slipper dem av før endeholdeplassen på Ryen for at folk skal slippe å blir stående i kø. Foto: Kristin Trosvik

4B RYEN: Det kan bli merkbart amper stemning når folk står tett på buss for bane 4 i morgenrushet. Mange opplever at sjåfører slipper dem av før endeholdeplassen på Ryen for at folk skal slippe å blir stående i kø. Foto: Kristin Trosvik

Hver morgen opplever sjåførene på buss for bane 4 at passasjerer ønsker at de skal slippe dem av før holdeplassen.

Oppgradering: Arbeidene langs bane 4 vil pågå til ut i september. Arkivfoto: Nina Schyberg Olsen

LINJE 4: «Hver dag frem til nå har bussen blitt stående i kø på Enebakkveien slik at banen har kjørt foran nesa på 100 folk som kommer løpende for livet for å rekke den (...) Jeg var også med som Kari, og løp langs Enebakkveien da bussjåføren åpnet dørene for at vi skulle slippe ut før holdeplassen for at vi skulle ha mulighet til å nå banen.»

Dette skriver Irene (32) på www.dittoslo.no.

LES OGSÅ:

Trafikkaos i Mellombølgen, har vært tilløp til håndgemeng

Ruter beklager, nå blir det flere busser

Problemene

Lars Weimoth tar buss for bane 4 hver dag på vei til jobben som journalist i skjeriOslo.

Han sier at de siste noen hundre meterne i Enebakkveien tar like lang tid som resten av bussturen til sammen i rushen.

– Problemet er køen i Enebakkveien. Køen starter noen hundre meter fra stoppestedet på Ryen og folk blir utålmodige, sier Weimoth som opplevde at sjåføren ga etter for press.

– Flere ønsket at sjåføren skulle slippe dem av før holdeplassen og sjåføren svarte: «Det får jeg ikke lov til, da får jeg bot», forteller Weimoth. Men da de reisende påpekte at andre sjåfører stoppet før holdeplassen, ga sjåføren etter.

– Jeg opplevde at det ble litt høylydt diskusjon i bussen og det blir nok et stressmoment på denne reisen, sier Weimoth.

LES OGSÅ:

Vær obs, ellers ryker bilen

Skal ikke skje

– Retningslinjene er at bussen skal stoppe på holdeplassen, før passasjerer slippes av. I dette tilfellet er det oversiktlig vei og fortau på den aktuelle strekningen, og noen av sjåførene har nok forsøkt å etterkomme passasjerenes ønske om å få gå av før. Selv om det ikke er reell fare forbundet med å slippe av for tidlig, så vil vi be busselskapet vente med å slippe av passasjerene til bussen kommer til holdeplassen, forteller Gro Feldberg Janborg i Ruter.

– Flytt holdeplassen

Lars Weimoth tror ikke at passasjerene utsettes for fare ved å slippes av før holdeplassen.

– Det virker trygt, men jeg ser jo at det blir en vanskelig situasjon for førerne av bussen, sier Weimoth og foreslår nye midlertidige holdeplasser slik at sjåførene ikke må bryte reglene.

– 10–15 minutter i den køen er irriterende, jeg tror de fleste heller vil gå litt lenger for å rekke banen. Ved å sette holdeplassen før den verste køen unngår man mye frustrasjon, sier han.

LES OGSÅ:

Jobbreisen nesten doblet

Én måned igjen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.