RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bussen prioriterer kjøpesenter


PRIORITERT;Ifølge kommunen er store kjøpesentre som Storo prioritert med busstopp, også for å få bedre tilgjengelighet. FOTO: Arkiv
PRIORITERT;Ifølge kommunen er store kjøpesentre som Storo prioritert med busstopp, også for å få bedre tilgjengelighet. FOTO: Arkiv Foto: FOTO: Arkiv
I følge kommunen var en av ”gevinstene” ved å endre bussrute 56 at Storo Kjøpesenter fikk bedre tilgjengelighet.

NORDRE AKER: Det er ikke Ruter, men bymiljøetaten, som har holdeplass- og trafikksikkerhetsansvaret for Oslobussene. Og ifølge overingeniør Henrik Eliasson, i etaten, var blant annet tilgjengeligheten til Storo senter ett av argumentene for å flytte bussrute 56 – fra Solemskogen til Torshov, og i stedet fra Solemskogen, via Storo senter og til Nydalen - og som avisen nylig har skrevet om.

– Oslos største kommersielle senter utenom sentrum får en markant bedre kollektivdekning og bedre tilgjengelighet. Bilbruk til store kjøpesentre er et stort problem i forhold til det å få til en mer bærekraftig samfunnsutvikling, ifølge Eliasson, og som og legger til at gjennom stopp ved senteret kan kapasiteten øke og legge opp til en økt kollektivbruk til senteret på lengre sikt..

56-bussen er ikke den eneste bussen som stopper på Storosenteret.

Og Eliasson lister opp flere problemstillinger ved den tidligere 56-traseen nedover mot Torshov.

Lave passasjertall

Blant annet lavt passasjertall, eksempelsvis var sandakerholdeplassens daglig gjennomsnitts destinasjon for 6 personer, antall påstigende var 26 - trikken har rundt 1500 – 2000 kun påstigede fra samme holdeplass. I tillegg viser Eliasson til ”trafikkmessige utfordringer” i den tidligere kollektivtraseen forbi Sandakersentert – blant annet måtte bussen kjøre inn- og ut av felles trasé med trikken, og som ifølge Eliasson ga forsinkelser.

Torshovholdeplassen var derimot ikke mulig å gjøre om til ”universell utforming”, som er et krav. Eliasson viser også til at det fra denne holdeplassen var totalt 76 per trafikkdøgn, og “et veldig lavt tall”. Bruk av andre “trafikkslag ligger på ca 60 - 100 ganger større, per holdeplass. I tillegg - og i motsetningen til viktigheten av bedret kollektivdekning til Storosenteret -. viser Eliasson til at Næringsforeningen på Torshov ønsker flere parkeringsplasser i området, og at en bussholdeplass opptar flere p-plasser.

Nydalen

Dessuten opplyser Eliasson at den nye 56-traseen avlaster Storobrua – ved å ikke stoppe der. Det er også en buss-stopp idet bussen svinger ned Vitaminveien - kanskje 150 meter før stoppen til kjøpesenteret.

– Og ved å la bussen gå til Nydalen, tror vi også er med på å bedre knytte Nordre Aker sammen med de ytre delene av bydelen. I tillegg styrkes inngangsporten til marka, gjennom å samle to markabusser – 51 og 56 – ved Nydalen, sier Eliasson og viser også til en stor konsentrasjon av arbeidsplasser i Nydalen og også til Handelshøyskolen BI.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere