RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bussen skal fram


Det skal legges til rette for en venstrefil, slik at de som skal ut på E6 sørgående fra bryn senter ikke blokkerer trafikken.
Det skal legges til rette for en venstrefil, slik at de som skal ut på E6 sørgående fra bryn senter ikke blokkerer trafikken.
Statens vegvesen ønsker å legge til rette for kollektivfelt og sykkelbane på Ring 3 mellom Manglerud og Teisen for å øke trafikksikkerheten.

MANGLERUD/BRYN: Planområdet omfatter E6/Ring 3 fra Manglerud i sør til Teisen i nord, samt Østensjøveien fra Bryn senter til Jernbaneveien.

Tiltaket har en kostnadsramme på ca. 45-50 millioner kroner. Ca. 2,7 millioner kroner skal brukes til nye støyskjermer og vedlikehold.

Bedre trafikksikkerhet

Hensikten med planarbeidet er i hovedsak å forbedre framkommeligheten for kollektivtrafikken, samt bedre trafikksikkerheten. I tillegg er det et mål å redusere miljøbelastningen for naboeiendommene, samt miljømessige forbedringer av forholdene for gående og syklende.

Det er seks kryss på den aktuelle strekningen. Ingen av kryssene er tilfredsstillende utformet, det er blant annet ikke tilfredsstillende lengder på akselerasjons- og retardasjonsfeltene, skriver Plan- og bygningsetaten (PBE) i sin fremstilling av saken.

De har lagt planen ut til offentlig ettersyn med frist 6. februar.

Stenges

I Østensjøveien er det planlagt venstresvingefelt for kjørende til E6/Ring 3 sørover, noe som vil hindre faren for påkjøring bakfra og tilbakeblokkering.

Dette, sammen med utbedring av kryssområdet ved påkjøring fra Tvetenveien og avkjøring til Bryn, og stenging av påkjøringsmuligheten fra Bryn og sørover, skal bedre trafikksikkerheten på Ring 3.

To sommersesonger

Forutsatt planvedtak i Oslo bystyret tidlig høsten 2008, og bevilgning fra Stortinget, er det håp om at byggingen kan starte våren 2009. Det er stor trafikk innen planområdet, som vil bli en utfordring i gjennomføringen. Byggingen vil kreve to lange sommersesonger, det vil si fra påske til langt ut på høsten, sier Tomas Moen i Statens Vegvesen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere