*Nettavisen* Nyheter.

Busshjelp for bane

Buss 4E går fra Munkelia til Dronningens gate i rushtiden. Dette blir løsningen en god stund fremover inntil man får flere vogner på linje 4. Det kan ta flere år. Foto: Foto: Kristin Trosvik

I halvannen uke har rushtidsbussen 4E avlastet linje 4 Lambertseterbanen.

LAMBERTSETERBANEN: Den nye rushtidsbussen, 4E Munkelia-Jernbanetorget, ble satt i drift fra 11. oktober for å avhjelpe linje 4 i rushtiden. T-banelinjen har slitt med fulle vogner etter at linje 1 ble innstilt til Bergkrystallen. I tillegg kjører noen avganger med enkle tog.

– Det er totalt ti avganger på linje 4. Åtte av disse går som lange tog.
Dersom det er flere vogner tilgjengelig så settes også disse inn på linje 4, sier kommunikasjonsrådgiver i Oslo T-banedrift, Andreas Viseth.

LES OGSÅ: T-banen i gang etter humpete start

LES OGSÅ: Ikke helt på skinner

LES OGSÅ: Mer trøbbel for T-banen

Busstilbudet

Buss 4E er satt inn som et avhjelpende tiltak. Bussen kjører hvert kvarter i rushretning under rushperiodene mandag til fredag. Den stopper på følgende holdeplasser: Leirskallen, Munkerudkleiva, Langbølgen, Munkelia T, Lambertseter senter, Karlsrud T, Ryen T, Oslo S og Dronningens gate.

Morgenavganger fra Leirskallen starter klokken 06.52 og så hvert kvarter frem til 08.52. Om ettermiddagen starter avgangene fra Dronningens gate klokken 15.10 og går hvert kvarter frem til 17.55.

Varig løsning

– 4E er tenkt som en permanent løsning, i hvert fall inntil vi har flere vogner og bedre kapasitet gjennom sentrum. Det blir minst tre år til, for det blir ikke levert flere vogner før det. Det er status i henhold til den kontrakten vi har med Ruter som er oppdragsgiver, sier Viseth. Informasjonsrådgiveren sier det er litt tidlig å uttale seg om den nye rushtidsbussen har fungert etter hensikten og virker avhjelpende på situasjonen på linje 4.

– Nå har den bare kjørt en ukes tid, så vi må gi det litt tid før vi kan si om det har hjulpet, sier Viseth.

– Men jeg forstår det slik at bussruten kan regnes som permanent.

Hvordan er situasjonen på Lambertseterbanen? Har rushtidsbussen bedret tilbudet? Diskuter saken her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.