Busskaos ved operaen

Ikke alle sjåfører har fått med seg at bussene skal stoppe i Strandgata. Foto: Simen Sundsbø

Ikke alle sjåfører har fått med seg at bussene skal stoppe i Strandgata. Foto: Simen Sundsbø

Bussene som skal gå gjennom havna gjør ikke alltid det, og hvor bussene stopper endres fra gang til gang.

Klikk på bildet for å forstørre.

Å kjøre gjennom havna går bra, problemene begynner i sentrum. Foto: Simen Sundsbø

MOSSEVEIEN: På grunn av stillestående kø gjennom de nye rundkjøringene i Bjørvika ble det bestemt at Ruters busser skulle få kjøre gjennom havna i rushtiden.

Det har ført til forvirring for både sjåfører og passasjerer.

Fortsatt rundkjøringer

Nordstrands Blad har selv kjørt med buss gjennom havna og vært i kontakt med flere passasjerer.

LES OGSÅ: I buss over havna

Både Nordstrands Blad og passasjerene vi har snakket med har opplevd at bussen noen ganger ikke kjører gjennom havna, men fortsatt blir stående i rundkjøringene i Bjørvika.

Holdeplasskaos

Ettersom bussene som kommer fra havna ikke kan stoppe på den vanlige holdeplassen ved sentralstasjonen, har mange av bussene stoppet utenfor operaen.

Det er også mange busser som kjører forbi operaen og har første holdeplass på jernbanetorget (i Prinsens gate), mens noen busser tar en liten sving i kvadraturen før de stopper i Strandgata.

Bussene skal også ta med passasjerer fra Ormsundveien før de kjører inn i havna, men Nordstrands Blad har sett folk bli stående i Ormsundveien med uforettet sak.

Ulovlig

I følge trafikkplanlegger Olav Moen i Ruter har bussene ikke lov til å stoppe utenfor operaen.

– Bussene har ikke annledning til å stoppe ved operaen, fordi det ikke er en holdeplass. Han sier også at første holdeplass skal være jernbanetorget (i Strandgata), men at de jobber for å få lov til å stoppe foran operaen. Problemet er at veien er privat eid, likevel håper Ruter på løsning om få dager.

Vet ikke

Moen sier at han vet ikke hvorfor noen busser ikke kjører gjennom havna. Det kan være at de kjører feil eller at det vurderer det som en raskere vei.

– Sjåførene mulighet til velge alternativ rute om det går raskere, men de har ansvaret for å kjøre riktig og kun stoppe på lovlige holdeplasser. Ruter har ansvaret for å føge opp, sier Olav Moen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.