RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bussterminalen kan bli flyttet ut av sentrum

Slik har MAD arkitekter sett for seg en ny bussterminal - over togene på Oslo S. Men med mer skinnegående trafikk i Oslo, kan denne terminalen bli droppet.
Slik har MAD arkitekter sett for seg en ny bussterminal - over togene på Oslo S. Men med mer skinnegående trafikk i Oslo, kan denne terminalen bli droppet. Foto: Placebo/MAD Arkitekter
Sist oppdatert:
Mer tog kan bety mindre buss. Dermed blir bussterminalen flyttet ut av Oslo sentrum.

OSLO: - Vi skal vurdere muligheten or en bussterminal lengre utenfor sentrum. Da er det snakk om flere terminaler på steder som Bryn, Helsfyr, Sinsen og Skøyen, sier prosjektleder Terje Grytbakk KVU Oslo-Navet til Osloby.

KVU Oslo-Navet består av Jernbaneverket, Ruter og  Vegvesenet, og jobber på oppdrag fra både stat og kommune for å lage et forslag til hvordan kollektivtransporten i Oslo skal se ut fram mot år 2050.

Målet er å øke antall kollektivreiser, syklende og gående, og samtidig minske biltrafikken.

Les også: Kjører du dieselbil her? Da er du i trøbbel ...

Mer skinnegående trafikk
Men fordi de fleste forslagene går ut på mer skinnegående trafikk, kan den tidligere foreslåtte bussterminalen nå bli droppet.

I utgangspunktet var planen å bygge en ny bussterminal over togskinnene på Oslo S.

KVU Oslo-Navet skal komme med ett forslag til Samferdselsdepartetmentet, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune innen 1. mai i år. Tidligere i viner snevret de inn forslagene til fire, der det i hovedsak legges opp til økt skinnegående trafikk.

Les også: Slik skal du «tvinges» til å reise miljøvennlig

Ny tunnel betyr mindre buss
Dette kan bety ny tunnel for tog og t-bane gjennom Oslo sentrum. Avgjørende, mener Ruters styreleder, Bernt Stilluf Karlsen.

- Viktigst, sa han til dittOslo.no på spørsmål om hvor viktig en ny tunnel er for kollektivtransporten i hovedstaden.

Og med ny tunnel, som kan gi t-bane til områder som Grünerløkka, Bislett, St. Olavsplass og Bjølsen, er behovet for busser mindre.

Osloby skriver at Samferdselsdepartementet tidligere har sagt at dersom man skal satse på skinnegående tilbud, vil bussens rolle i større grad være å frakte passasjerer til og fra stasjoner i utkanten av bykjernen.

Dermed kan en ny bussterminal bli delt opp i flere mindre gateterminaler på steder som Bryn, Helsfyr, Sinsen eller Skøyen. 

Les også: Dette trenger Ruter 30 milliarder kroner til

Lik dittOslo på Facebook og få ferske nyheter og friske meninger!


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere