RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bydelen på besøk


Oppsøkende duo: Ljubica Kuhar (t.v) og Heidi Karsrud jobber for å finne og besøke deg over 80 år i bydel Østensjø.
Oppsøkende duo: Ljubica Kuhar (t.v) og Heidi Karsrud jobber for å finne og besøke deg over 80 år i bydel Østensjø.
Er du over 80 år? Benytter du deg fremdeles ikke av bydelens tilbud for eldre? Da vil bydel Østensjøs nye sosionom besøke deg.

Manglerud: I regi av Manglerud eldresenter leter bydel Østensjø nå etter alle eldre over 80 år.

Vi har fått incentivmidler av kommunen til forebyggende og helsefremmende arbeid i form av hjemmebesøk. Til dette arbeidet har vi ansatt en ny sosionom, forteller Heidi Karsrud, leder ved Manglerud eldresenter.

Den nye sosionomen heter Ljubica Kuhar. Hun skal finne fram til, og etter hvert besøke, alle over 80 år som ikke allerede benytter seg av tjenesteapparatet i bydel Østensjø. Målet er å kartlegge behov og introdusere tilbud som kommunen har til de eldre. En økning av eldre i bydelen gjør det spesielt viktig å drive med forebyggende og oppsøkende arbeid.

Kartlegge ensomheten

Kuhar er 22 år og nyutdannet fra Høgskolen i Oslo. Hun har erfaring, både fra sosialkontor i hennes foreldres hjemland Kroatia, og fra hjemmesykepleien i Oslo. Med andre ord er hun vant til å oppsøke folk i deres hjem.

Jeg liker å jobbe med mennesker og har sett en del episoder med folk som bare sitter alene hjemme. Det er disse vi vil fange opp, forklarer Kuhar.

Vi vil gjøre det enklere å takke ja til hjelp, legger hun til.

Fra slutten av september får Kuhar hjelp av en gruppe sosionomstudenter for å klare alle besøkene. Hun regner nemlig med at mellom 300 og 400 eldre vil takke ja til et besøk.

Vi håper at flest mulig vil si ja og ønske oss velkommen, sier Kuhar.

Hvilket kontor?

Det handler om å trygge hverdagen hjemme og å gi informasjon, understreker Karsrud.

Det finnes mye informasjon om kommunale tjenester som ikke nødvendigvis er så enkel å få tak i. Dette vil Karsrud og Kuhar nå gjøre noe med, ved å veilede folk gjennom jungelen av telefonnumre og ulike kontorer. De kan også være behjelpelige med å ta kontakt med bestillerkontor og ordne med vedtak for dem som har behov for og ønsker hjelp eller hjelpemidler.

Det er i tillegg mange tilbud folk ikke vet om. Blant annet har vi gratis buss til alle de fire eldresentrene i bydelen. Kanskje vil flere komme til oss når de får vite dette, håper Karsrud.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere