RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bye bye, Firebird


FIREBIRD: Produsenten av den legendariske "Smokey and the Bandit"-bilen Trans Am Firebird gravlegges.
FIREBIRD: Produsenten av den legendariske "Smokey and the Bandit"-bilen Trans Am Firebird gravlegges. Foto: Gm
Med konkursen i General Motors går bilmerket Pontiac i graven.

Mens bilmerkene Hummer og Saturn selges i forbindelse med den styrte konkursen i bilgiganten General Motors (GM), går det med Pontiac som med Oldsmobile; merket legges ned.

Pontiac var GMs alibi til dem som ville ha en litt mer sportslig bil uten å betale skjorta. Derfor havnet Pontiac rett over Chevrolet i rang, og bilene inntok senere plassen som direkte konkurrent til Dodge.

Rent prismessig ligger merket i dag midt på treet, men til tross for fullt modellprogram har ikke GM tjent penger på Pontiac de siste årene.

Trans Am

Pontiacs historie går helt tilbake til 1926. Merket ble introdusert som en lavere priset versjon av Oakland Motor Car.

Til å begynne med bygde GM bilen i byen Pontiac utenfor Detroit i delstaten Michigan.

Med Pontiac plasseres også legendariske biler som GTO, Trans Am, Grand Am, Grand Prix, LeMans, Bonneville og Firebird på museum for godt. Solstice var kanskje den siste Pontiac som virkelig vakte oppsikt.

For å spare penger har Pontiac i den senere tid solgt biler fra Toyota og Daewoo under eget navn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere