*Nettavisen* Nyheter.

Byen rundt på to hjul

Vi digger at Oslo har bysykler.

Vi digger at Oslo har bysykler. Foto: Hege Bjørnsdatter Braaten

I Oslo kan du sette deg på en sykkel omtrent hvor som helst.

25.11.14 08:30

OSLO: Plass nummer åtte av 100 grunner til å elske Oslo går til bysyklene. Ikke bare gjør de det enkelt for enhver borger å komme seg rundt, men de er med på å bidra til et bedre miljø.

dittOslo er igang med topplisten av de 100 grunnene til å elske Oslo. Listen har skapt reaksjoner og kommentarer. Det var noe redaksjonen forventetet.

Men bysyklene kan man vel ikke la vær å like?

ENIG? SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER, ELLER BRUK #100OSLO I SOSIALE MEDIER!

Det er hele 111 sykkelestativer i Oslo, så det er med andre ord ikke vanskelig å finne en sykkel.

Syklene kan lånes når du vil, og de kan brukes hvor du vil i tre timer. Og den kan leveres i hvilken som helst av lånestasjonene.

- Du kan hoppe på en sykkel når du trenger den, og sette den fra deg et annet sted når du er ferdig. Du trenger ikke bekymre deg for at sykkelen skal bli stjålet, sier byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Bedre sykkelkultur

At bysyklene har gitt oslofolk en slags frihet til å sykle, og gjort sykling mer tilgjengelig, er med på å skape en bedre sykkelkultur.

På Oslobysykkel.no melder de om rekordøkning i abonnenter. Det må bety at tilbudet er ekstremt populært.

Melby tror at grunnen til at det er så populært er en kombinasjon av at det er enkelt og billig.

- Først og fremst er bysyklene praktiske og de gir stor frihet. For 110 kroner kan du sykle så mye du vil hele sommerhalvåret. Det er jo ganske fantastisk, og innebærer at alle kan sykle, uavhengig av økonomisk situasjon, sier hun.

Samtidig er fremkomstmiddelet miljøvennlig.

- De har bidratt til at folk kan velge sykkel istedenfor bil og taxi, for eksempel hvis de skal på møter utenfor arbeidsplasse, mener Melby.

Utvider tilbudet

Fordi det er så mange som ønsker å bruke syklene, så må tilbudet utvides ytterligere. I løpet av et par år vil antall sykler dobles. I tillegg vil tilbudet utvides til Ring 3.

- Bysyklene har definitivt bidratt til at flere sykler, og på den måten har de bidratt til bedre bymiljø og mindre forurensning. Dessuten er de med på å skape en sterkere sykkelkultur i Oslo, ved at syklene er synlige i gatebildet og at flere sykler, mener Melby.

Med andre ord, vi kan slå fast at syklene blir satt pris på.

Vil videreutvikles voldsom, nesten dobles.

REKORDØKNING

ENIG? SI DIN MENING I KOMMENTARFELTET UNDER, ELLER BRUK #100OSLO I SOSIALE MEDIER!



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.