RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Magnus Drogseth, Stein-Erik Fossum og Robert Kristensen er stolte av rampen de har bygd i Torshovdalen.
Magnus Drogseth, Stein-Erik Fossum og Robert Kristensen er stolte av rampen de har bygd i Torshovdalen.

Bygde skateramp på dugnad

Mens regnet høljet ned i fellesferien jobbet ildsjeler i Grünerløkka Skateboardklubb på harde livet med å bygge sin egen skateramp.

TORSHOVDALEN: Den er bygd på dugnad og ligger plassert i Torshovdalen, vis a vis aktivitetshuset. Her har Grünerløkka Skateboardklubb fått lov av Friluftsetaten til å bygge en skateramp. Slike er det ikke akkurat så mange av i Oslo. Men flere kan det bli etterhvert.

Fikk til samarbeid

Magnus Drogseth, leder av Grünerløkka Skateboardklubb, har stått hardt på for å få til rampen. Planen var egentlig å få det til i egen bydel, men der sa de nei. I Torshovdalen åpnet det seg en mulighet. Planene ble lagt allerede i mars.

– Vi har i lang tid klaget over at vi ikke får lov til å bygge ramp. Til slutt måtte vi gjøre det selv i stedet for å vente på kommunen. Vi har fått til et positivt samarbeid med Friluftsetaten. De har nok blitt litt rundere i kantene overfor skating, forteller Drogseth til Østkantavisa.

Rampen ble reist i løpet av to sommerferieuker. Drogseth har blant annet hatt med seg Stein-Erik Fossum og Robert Kristensen, sistnevnte snekker av yrke.

– Vi fikk inn 32.000 kroner fra sponsorer, samt byggematerialer. Vi har vært en kjerne på fire, samt 10-15 andre som har bygd rampen på dugnad, forteller Drogseth.

Allerede før rekkverkene kom på plass, strømmet det på med skatere. Siden da har det vært bra med folk på rampen.

– Nylig var det 30 stykker som skatet her. Folk sto i kø. Nå skal vi pusse opp den gamle rampen også, forteller Drogseth videre.

Enda større behov

Klubben har ikke tenkt å stoppe der. De har ikke gitt opp skateplanene på Grünerløkka. Visstnok skal det være planer om større ramper i Mølleparken og på Jordal.

– Vi håper kommunen bygger det de har planlagt, og at bydel Grünerløkka finner en løsning, sier Drogseth.

Gutta synes ting tar for lang tid i kommunen. En ramp sees på som en bygning, og det betyr lange runder i byråkratiet. Drogseth har brukt mye tid på å sende brev og knytte kontakter i kommunen.

– I stedet for å vente på at kommunen skal bygge, fant vi ut det var best å gjøre det selv. Men behovet er kjempestort for flere anlegg. Bare i Oslo er det 10.000 som skater, opplyser Drogseth.

Ligger etter

Stein-Erik Fossum påpeker at Norge ligger langt 30 år etter USA hva gjelder anlegg. Mellom 1978 og 1989 var det totalforbud mot skateboard her til lands.

– Jeg var i California og der har de betongramp i hver eneste by. I Sverige er det helt annerledes enn i Norge. Bare Malmø har 3 betongparker, forteller han.

Kristensen, som også sitter i styret til skateboardklubben, peker på helsefordelene med å skate.

– Skating er bra for motorikken. Du trener mange muskelgrupper. Det er viktig for barn i byen, som ikke har de samme mulighetene som på landet, sier han.

– Vi ser også at 40- og 50-åringer skater. De tar det opp igjen i voksen alder. Skateboard er bra for folkehelsa, slår Drogseth fast og bringer inn et apropos til offentlig pengebruk.

– Slike anlegg er billige å bygge. Langs Akerselva brukte kommunen 2 millioner på vektere. De kunne brukt 50.000 på en skateramp. Det hadde holdt doplangerne unna, sier han.

Gutta vil ikke være med på at rampen er "deres", selv om det er de som har bygd den.

– Du må skrive at absolutt alle er velkommen til å komme hit og skate, avrunder Robert Kristensen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere