RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bygger 91 nye boliger i Årvollveien


FRYKTER TRAFIKKEN: Steinar Bjørnerud (f.v.) med sønnen Axel (snart 3), Hege Almerud i Disen vel, Jon Evang og Alett Bjaaland er bekymret for trafikksituasjonen i Årvollveien.
FRYKTER TRAFIKKEN: Steinar Bjørnerud (f.v.) med sønnen Axel (snart 3), Hege Almerud i Disen vel, Jon Evang og Alett Bjaaland er bekymret for trafikksituasjonen i Årvollveien.
Flere Årvoll-beboere forviler etter at bystyret vedtok reguleringsplanen for Årvollveien 72.

ÅRVOLL: – Årvollbeboberne er veldig skuffet over vedtaket og føler at politikerne ikke har vært lydhøre til naboers bekymringer. Denne saker engasjerer stort på Årvoll, sier Steinar Bjørnerud som blir nabo til tomten som nå skal bygges ut.

Beboerne mener fortettingen av Årvoll skjer for fort, uten at det blir gjort trafikale endringer i området.

– Vi mener at det ikke har blitt tatt hensyn verken bomiljø eller de trafikale utfordringer. Kapasiteten på Årvoll er sprengt. Det har blitt bygget 500 leiligheter på en strekning på 500 meter uten at øvrig infrastruktur er blitt utbedret, fortviler Bjørnerud.

Les også: – Ødelegger for stabilt nærmiljø

Farlig skolevei?

Naboene stusser over at det ikke er gjennomført egne vurderinger av trafikksituasjonen.

– De har basert seg på en rapport betalt av utbygger gjennomført av rådgivningsselskapet Sweco. Dette er en svært enkel analyse hvor det ikke er gjort nye observasjoner eller trafikktellinger. Informasjonen er kun basert på Statens vegvesens gamle tall og vi har tidligere stilt store spørsmålstegn ved konklusjonen i rapporten. Vi frykter nå at skoleveien til våre barn blir enda farligere, og det skuffende hvor lett bystyret har tatt på denne beslutningen, sier Steinar Bjørnerud og Jon Evang.

Beboerne på Årvoll forventer nå at bystyret følger opp med å utrede trafikksituasjonen i området.

Glade for vedtaket

Utbygger JM Norge mener den politiske behandlingen var som forventet.

– Vi er glad for vedtaket, men har ikke noen andre kommentarer på nåværende tidspunkt, sier Peter Linderud som er prosjektsjef i JM Norge.

Utbygger må nå få godkjent rammetillatelse fra Plan- og bygningsetaten før de kan starte arbeidet. Tidligere har Linderud uttalt følgende om trafikksituasjonen i Årvollveien:

– Vi skal bygge parkeringskjeller og gatene vil ikke bli belastet med parkering. Tungtrafikken som har gått til industriområdet blir erstattet med noen flere privatbiler, men det blir ikke i nærheten av den belastningen det har vært, sa Linderud til Lokalavisen Groruddalen da vi først omtalt prosjektet i midten av oktober.

– Ikke nevneverdig innvirkning på trafikksikkerheten

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), er fornøyd med planene og er ikke bekymret for trafikken:

– Trafikkanalysen som er gjennomført peker på at det blir en beskjeden trafikkmengde som følge av utbyggingen, og den vil ikke ha nevneverdig innvirkning på trafikkavviklingen eller trafikksikkerheten i området. Det vil bare være boliger på adressen og alle vil ha parkeringsplass i kjelleren. Det er positivt for nærmiljøet at tungtrafikk til og fra dagens industribygg forsvinner, sier Bård Folke Fredriksen.

Les også:

Fikk pris for fremtidsrettet skolebygg

Vil ikke at ungdom skal mobbes fordi de har foreldre som bryr seg

Lokalbiblioteket deres blir reddet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere