RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bygger hundre år gammel bil på Montebello


Paul Beckmann med sin originale Beckmann. Nå står snart en identisk bil - med deler fra originalen - i en garasje på Montebello.
Paul Beckmann med sin originale Beckmann. Nå står snart en identisk bil - med deler fra originalen - i en garasje på Montebello. Foto: Foto: Wikipedia
Les den fantastiske historien om hundreårsbilen som nå vekkes til live.

MONTEBELLO: I disse dager vekker veteranbilentusiast Rune Aschim fra Montebello det som en gang var Nord-Norges første bil, en Beckmann, til nytt liv.

Aschim har tidligere restaurert en rekke veterankjøretøy. I garasjen hans på Oslo vest står det for tiden to biler av riktig gammel årgang.

Det ene er en gigant, en amerikansk bygget Pacard fra 1916.

– Kvalitetsbil, sier Rune Aschim.

– Da den var ny kostet den omlag like mye som tolv biler av merket Ford gjorde.

Verdt fem "vanlige" biler

Den andre bilen som står her er også stor. Den har plass til sju personer, drives av en kraftig seks liters motor, og vil i teorien kunne gjøre 100 kilometer i timen.

I teorien. For dette er bil til penkjøring. Når den står ferdig vil den trolig veie rundt to og et halvt tonn.

Store, og viktige deler av kjøretøyet kommer fra Andøya, der Ulrik Dahle var den første til å eie en Beckmann.

– Ulrik Dahle på Dverberg må ha hatt sans for kvalitet. Selv om den mannen åpenbart var en særdeles flink fyr, så tok han nok ikke sjansen på å kjøpe en billigbil som måtte repareres til stadighet. Han kjøpte en Beckmann, og da han fikk den var den fire år gammel. Den kostet nok rundt regnet like mye som fem rimelige biler, sier Aschim.

Nytt liv til gamle biler

– Hvordan har det seg at bilen nå står i din garasje?

– Beckmann er en særdeles sjelden bil. Det kom fem stykker av den til Norge, og sju til Sverige. Før i tiden var det vanlig å erstatte gamle karosseri med nye etter hvert som de originale ble utslitt. Det er eksempelvis veldig sjelden å oppleve en gammel Rolls Royce med originalt karosseri.

– Jeg klarte å skaffe et understell til denne bilen fra Sverige, og der borte har jeg fått restaurert motoren. For moro skyld skrev jeg i et veteranbilmagasin her hjemme at dersom noen hadde deler til Beckmann, så måtte de ta kontakt.

– Jeg hadde ingen tro på at det skulle skje. Men så kom det telefon fra Andøya.

– Jeg trodde mannen som ringte tøyset med meg, men det gjorde han så absolutt ikke, forteller Rune Aschim.

Stolte andværinger

På telefon til Dverberg prater vi med Sigfred Solvang, veteranbilentusiast, som blant annet pusler med en 1929-modell, en Cadillac. Vi snakker også med Øystein Dahle, barnebarnet til legendariske Ulrik.

– Gamle biler har vært en del av livet mitt, og det er gjennom den interessen jeg har fått kontakt med Rune i Oslo. Han har pådratt seg fantastisk mye arbeid med veteranbilene sine, men jeg vet at han får det til.

– Jeg synes jo det er veldig artig at viktige deler til hans Beckmann kommer her fra Dverberg, fra Dahle-familien, sier Sigfred Solvang.

Det var han som satte Rune Aschim i kontakt med Dahle-folket.

Skiltnummer W-51

– Vi begynte å lete etter deler til bilen, og stadig nye ting dukket opp. Det er flere hundre kilo med deler som er sendt sørover som bidrag til oppussingen. Sofa og ratt er blant det som kommer herfra. Det er både gøy og spennende å følge med på dette prosjektet, og jeg kan love at jeg vil besøke Rune Aschim og ta en prøvetur sammen med han når bilen er på vegen, sier barnebarnet Øystein Dahle.

Til dittOslo.no forteller han at ellers bilen visstnok hadde skiltnummer W-51, og at den i sin tid ble solgt til Kvæfjord, men også hentet tilbake igjen.

Hvor lenge bilen rullet på Andøy-veiene vet han ikke.

Tilbake til Oslo:

– Det største kuppet som kommer fra Andøya er forparten til bilen, og altså sofaen derfra. Utrolig artig å ha fått det ned hit. Understellet var fra et demontert, svensk kjøretøy. Nå er karosseriet kommet på plass, og frontruta er akkurat prøvemontert. Karosseriparten kom ned hit til Oslo med en fiskebil i 2009. Jeg dro til fisketorget på Alnabru, og kunne hente det ut der, sier Aschim.

Rattet på bilen var brukt som stol på den gamle sykkelfabrikken på Dverberg.

– Jeg er veldig takknemlig overfor Dahle-familien, som har gitt meg ellers alt de har funnet av deler, sier Aschim.'

– Fra Bodø har jeg fått originalhornet til bilen som gikk på Andøya. Det hornet fikk jeg ikke før Dahle-slektningen der borte var sikker på at jeg ville få til restaureringsjobben. Da han fikk se hvor langt jeg var kommet, så fikk jeg hornet også, smiler Aschim.

Plukket i deler

Som man skjønner, så ble bilen på Andøya, slik "alle" gamle veteraner fra den første biltiden, tatt fra hverandre og brukt på nytt.

– Når man tenker på hvor sjelden denne bilen er, så er det utrolig flaks å kunne finne en delebil i Norge. Jeg kan med sikkerhet si at min Beckmann er verdens eneste. Det kan jeg si fordi jeg kjenner oldebarnet til han som har bygget bilen min, sier Aschim.

– Han er veldig spent på det ferdige resultatet. Han er forresten selv bilingeniør, som hans far, bestefar og altså oldefar. I den familien er det med andre ord fem generasjoner med bilingeniører, forteller Rune Aschim.

Beckmann-ingeniørene var først sykkelfabrikanter, akkurat slik Ulrik Dahle på Andøya var.

Kanskje de til og med visste av hverandre, tyskerne og andværingen.

Dahle visste i alle fall helt sikkert at Beckmann var kvalitetsbil. Bilen var fire år gammel bruktbil da den kom til Andøya i 1913.

– Dahle tok åpenbart ikke sjansen på å kjøpe billigbil da han hentet dette kjøretøyet, påpeker Rune Aschim.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere