*Nettavisen* Nyheter.

Bygger identitet

LEDER, SØNDRE NORDSTRAND, TORSDAG 4/6-2009:

For ti år siden begynte det med en konsert på Holmlia. Etter dette har det ballet på seg år for år, og nå ser arrangørene frem til tidenes største Holmliafestival.

Riktignok er det både idrettsarrangementer, olabilløp og mat fra nær sagt hele verden for bare å ha nevnt noe. Men det er vel konsertene mange ser mest frem til. For her kommer stjerner. Noora Noor kommer. Samsaya kommer. Og mange flere.

De to siste årene har omkring 50000 personer besøkt Holmliafestivalen. Nå er selvfølgelig ikke dette bare fra lokalbefolkningen. Arrangementet og ikke minst konsertene har blitt så store at de trekker folk fra både fjern og nær.

Men tanken bak Holmliafestivalen er at her skal man vise hva man kan få til lokalt - ogdet er man stolt av. Målet for festivalen er nettopp det å være stolt av hjemstedet sitt fordi det skaper tilhørighet. Dermed er man tilbake til det som er bydelens logo - nemlig broen. Holmliafestivalen er så uten tvil en brobygger.

Som nevnt er det mange aktiviteter - ikke bare sang og musikk. For Holmliafestivalen gir alle lokale anledning til å vise seg, fortelle hvem de er og hva de driver med. For hver og en har et tilbud i den meget sammensatte bydelen.

Nå heter det Holmliafestivalen, men arrangøren understreker at det er snakk om et samarbeid i hele bydelen. Det er bare satt sperre for politiske og religiøse appeller. På Holmlia handler det nemlig om et kulturelt mangfold - norsk og internasjonalt. "Er man trygg på egen kultur, er det fint å blande" er tanken til arrangørene. Og kanskje det nettopp er mangfoldet som gjør denne festivalen så spesiell og trekker så mye mennesker.

Holmliafestivalen er et av flere arrangementer i bydelen kommende helg. For det er ikke bare i Lusetjerndalen det skjer. På Søndre Aas gård har man den meget tradisjonelle "Gårdens dag", og det er konserter både med voksne og barn på skole og i kirke. Også her bygges det identitet og tradisjoner.

En ung bydel, men her har utviklingen kanskje gått fortere enn noe annet sted. Nå skapes identitet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag