RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Perrongen for reisende i østgående retning er nå borte. Den nye perrongen skal etter planen stå ferdig i starten av september.
Perrongen for reisende i østgående retning er nå borte. Den nye perrongen skal etter planen stå ferdig i starten av september.

Bygges om for 10 millioner kroner

Hellerud T-banestasjon går igjennom en revolusjon denne sommeren.

HELLERUD: Entreprenørene startet det omfattende arbeidet på Hellerud T-banestasjon i forrige uke.

Perrongen for reisende i østgående retning er nå borte, og passasjerene henvises til stasjonene på Tveita og Godlia, samt bussrutene i Tvetenveien.

- Ny hverdag

Prosjektleder i Kollektivtransportproduksjon AS, Alf Eirik Mortensen, regner med at perrongen ferdigstilles i starten av september.

Hellerud T-banestasjon bygges nå om og pusses opp for ti millioner kroner.

- Passasjerene vil merke forskjell når stasjonen står ferdig. Det vil bli en helt ny hverdag for de reisende, sier Mortensen til Lokalavisen Groruddalen.

Mange endringer

Slik blir «nye» Hellerud T-banestasjon:

Perrongelementene fjernes og erstattes med ny perrongfront.

Stasjonen får nye leskur og nytt infosystem.


Det kommer nytt asfaltdekke på perrong, ramper og parkeringsarealer. Gangrampene forlenges og gjøres slakere.

Det skal legges bedre til rette for parkeringsplasser i samarbeid med Samferdselsetaten.

Det planlegges blant annet trapp opp fra Fyrstikkveien og en snarvei/rampe fra Tvetenveien, som kobles til eksisterende. Ny gang- og sykkelvei fra Peter Aas vei og til perrongen fra sentrum.

Alle grøntarealene reetableres. Nye trær plantes i rabattene mellom perrongene og gangrampene.

- Den nye stasjonen vil oppleves som mye tryggere og triveligere, forteller Mortensen.

Skryter av kommunen

Kollektivtransportproduksjon AS og Oslo kommune bevilger i 2009 nesten 100 millioner kroner til flere av byens T-banestasjoner.

Stasjonene på Vollebekk, Veitvet, Hasle, Kalbakken og Grorud er noen av stasjonene i Groruddalen som skal igjennom en ekstrem forvandling i løpet av året.

- Midlene som blir brukt på T-banen i 2009 er et bevis på at Oslo kommune tar kollektivtransporten skikkelig på alvor. All honnør til dem, sier Alf Eirik Mortensen.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere