RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bygget for en annen tid


Sigbjørn Odden og Høyres gruppe i bydelsutvalget på Nordstrand har fremmet et forslag om en trafikkplan for bydelen. Bildet av Odden er fra en debatt i høst.
Sigbjørn Odden og Høyres gruppe i bydelsutvalget på Nordstrand har fremmet et forslag om en trafikkplan for bydelen. Bildet av Odden er fra en debatt i høst.
Høyres gruppe i Bydel Nordstrand har kommet med et forslag om en helhetlig trafikkplan for bydelen.

Nordstrand: I forslaget heter det at Nordstrand bydel har utfordringer knyttet til gjennomgangstrafikk, trafikksikkerhet og parkering.

Andre utfordringer blir skoleveiene våre samt forholdet mellom villaveiene, som Solveien, og de lokale samleveiene. Også Mosseveien blir en utfordring, nå ligger det jo et forslag på bordet om at denne ikke skal legges i tunnel. I tillegg har det vært snakk om å bygge fortau i Ekebergveien, det er også viktig å se på i forhold til en slik plan, sier BU-leder Sigbjørn Odden (H).

Utdatert

Videre sier forslaget fra Høyre at en lokal trafikkplan bør behandle utfordringer knyttet til støy og miljø, gjennomgangstrafikk, lokaltrafikk, trafikksikkerhet, parkering, fremkommelighet for syklister og kollektivtilbudet. Det vil være et klart mål at hele bydelsutvalget støtter en slik trafikkplan. Trafikkplanen bør legges frem for bystyret med konkrete løsningsforslag

Noe av hovedpoenget med en slik plan blir at vi skal tenke helhetlig på trafikkløsninger her i bydelen. Jeg kan trekke paralleller til det som skjedde på Lambertseter hvor det plutselig dukket opp en rekke utbyggingssaker. Da så vi viktigheten av å ha en helhetlig plan for Lambertseter før vi behandlet sakene isolert, sier Odden og legger til at det er behov for oppgradering en del steder, blant annet når det gjelder muligheter for parkering:

Lambertseter for eksempel er bygget for en annen tid hvor det kanskje var en til to biler per blokk mens i dag er det kanskje en til to biler per husstand. Det samme kan skje på Holtet hvis man nå bygger ut uten å tenke på at det kommer flere biler. Selv om man bygger nær en kollektivholdeplass synes jeg man skal ha mulighet til å ha bil. Mange bruker kanskje bane eller trikk til jobb, men har likevel bil til andre formål, påpeker BU-lederen.

Kommende utfordringer

Forslaget om trafikkplan påpeker også at det nå har kommet en alternativ utredning til Oslo-pakke 3, Konseptvalgutredningen, utført av Statens vegvesen og Jernbaneverket.

En av konsekvensene som trekkes her er at Miljøtunnel Mosseveien ikke anbefales gjennomført, men erstattet av trafikkregulerende tiltak med mål om å redusere trafikken med 50 prosent.

Det skisseres også et forslag om utvidelse av E6 mellom Klemetsrud og Ryen samt miljøtunnel Manglerud.

Vi i bydelsutvalget har ikke full vedtaksmulighet, for eksempel når det gjelder gjennomgangstrafikken, så her blir det vår jobb å reise problemstillinger og behov samt å komme med forslag til løsninger ovenfor sentrale myndigheter, sier BU-lederen.

Vedtaket

Høyres gruppe anbefalte at følgende vedtak fattes i BU:

1. Bydelsutvalg Nordstrand ber bydelsdirektøren stille sekretærressurser til rådighet for BMS komiteens arbeid med å utarbeide en helhetlig Trafikkplan for Bydel Nordstrand.

2. BMS-komiteen legge trafikkplanen frem for behandling i BU. En overordnet plan legges frem BU senest på BU-møtet i mars 2008.


Forslaget ble enstemmig vedtatt av bydelsutvalget.

BMS-komiteen vil ikke ha noen ferdig plan til mars, men noen hovedtanker som vil fungere som knagger når vi behandler andre spørsmål som berører trafikkplanen, avslutter Odden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere