*Nettavisen* Nyheter.

Bymotorveien kommer!

Klargjorte avkjøringsramper er det tydeligste minnet etter planene om en Bymotorvei. FOTO: LEIF GJERLAND

1960-tallets eneste løsning for å klare å håndtere det galopperende trafikkproblemet er «mer vei».

Og etter studiebesøk i USA kommer Oslo byplankontor med svaret: En storslått motorvei tvers gjennom sentrum!

Byutviklingskursen stakes nå ut etter hva som er teknisk mulig. Kort fortalt tegner man opp en motorvei som kommer inn over Frognerparken, går over Bislett, under Aker kirke og lager et gigantisk treetasjes kryss på Olaf Ryes plass. Deretter går to hovedveier over Lodalen og i Jens Bjelkes gate før de begge forlater østkanten. Med tilkjøringsveier opptil 12 felt bred.

Med stor tro på løsningen for framtidas veiproblemer vedtar bystyrets flertall Bymotorveien i 1967. Etter mange protester og en formidabel verdiendring blir heldigvis tanken om en slik uhyrlig motorvei midt i sentrum forlatt. Oslo har da nådd inn i protestenes tiår, 1970-tallet.

Men før de blir lagt til side, får imidlertid de mange planene nærmest en lammende virkning på en menneskelig byutvikling på østkanten. Områder blir stående og forslumme i påvente av en vei som ikke kommer. Bispelokket, Nylandsbrua og Nylandsveien står rundt 1970 som bymotorveiens første og eneste ferdigbygde utviklingstrinn.

Slik får det gamle Grønland et monument over en planlagt, men feilslått samferdsels- og ingeniørkunst i sin midte. At veien inn skyggelegger Grønland, dreper den gamle og viktige Lakkegata og gjør Hersleb skole om til en trafikkøy, er selvsagt beklagelig. Men tenker man som en politiker eller som en planlegger, vet man at det ikke går an å lage omelett uten å knuse egg!

Leif Gjerland

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.