*Nettavisen* Nyheter.

Byråden fikk se ulykkesveien

BYRÅDSBESØK: Byråd for samferdsel og miljø i Oslo Guri Melby (V) var fredag morgen på befaring i Enebakkveien på Abildsø. Her ved siden av rektor på Abildsø skole, Erling Berrum, samt Arne Vedø-Hansen (foran t.v.) og Terje Christophersen (foran t.h.) fra den lokale aksjonsgruppa. Foto: Foto: Marte Lid

Fredag fikk miljø- og samferdselsbyråden se ulykkesveien på Abildsø, der en kvinne nylig ble drept og lokalmiljøet stadig frykter nye ulykker.

Klikk på bildet for å forstørre.

DØDSULYKKE: I tillegg til dødsulykken i desember, har det skjedd flere andre trafikkulykker i abildsøområdet. Foto: Arkivfoto

ABILDSØ: Aksjonsgruppa som jobber for å bedre trafikksituasjonen i Enebakkveien og Skullerudveien, møtte sist fredag samferdsels- og miljøbyråd Guri Melby (V) på Abildsø. Det har vært stort fokus på trafikkforholdene her, etter at en kvinne i desember i fjor ble påkjørt og drept i et gangfelt.

Les også: Hundrevis i fakkeltog på Abildsø

Konstrutivt møte

– Det var et godt og konstruktivt møte der vi fikk frem hovedpoengene våre, sier Arne Vedø-Hansen, talsmann og leder av aksjonsgruppa.

– Vi så på trafikken forbi skolen og i Abildsø-krysset. Skolepatruljen var i aksjon, og vi fikk litt eksemper på biler som tutet på biler som ventet på fotgjengere, forteller han.

Byråd Guri Melby synes det var nyttig å møte aksjonsgruppa og rektor, og få se veien og trafikale utfordringer med egne øyne.

– Det er klart jeg forstår at folk er bekymra. Nå må vi se på hva slags tiltak vi kan gjøre for å bedre sikkerheten på kort sikt, og om det er større helhetlige grep som skal gjøres med trafikkavviklingen i området. Vi må finne løsninger som ikke forskyver problemene, sier Melby.

Les også: Jobber for trafikktiltak etter dødsulykke

For stor trafikkmengde

Aksjonsgruppa tok opp to hovedutfordringer; trafikkmengde og sikkerhetstiltak.

– Det må gjøres noe med antall biler, og vi mener man må åpne opp inn- og utkjøringen til bomringen så man kan komme seg til Europaveien enklest mulig. Uansett hvor man er må man nå følge Enebakkveien til Ryen for å komme inn og ut, sier Vedø-Hansen.

– Størst effekt ville man fått ved å flytte bomstasjonene ved Lambertseterveien, det er en enkel endring. Å åpne ved Skullerud er en større greie, men vi tar gjerne den diskusjonen også, sier Vedø-Hansen.

Les også: Har tettet hull i bomringen på E6

Flere sikkerhetstiltak

Aksjonsgruppa tok også opp sikkerhetstiltak. De mener det er lett å kjøre fortere enn man skal, fordi veien er stor og bred.

– Vi ønsker bedre sikring av overganger og bedre merking. Alle som bor på Abildsø har en historie om en nesten-ulykke eller småulykke de vært ute for. Vi kjenner godt på kroppen at noe må gjøres, sier Vedø-Hansen.

– Mye går på holdninger, at man skal se seg for og bruke refleks, men mye kan også gjøres ved utforming av veien!

Les også: Nok en ung kvinne påkjørt i gangfelt på Abildsø

På etterskudd

Aksjonsgruppa er opptatt av at politikere, stat og kommune må ta tak i utfordringene knyttet til økt bolig- og næringssutbygging i området.

– Vår utfordring er utbyggingstakten på Skullerud de siste ti år og fremover. Vi er allerede på etterskudd. Det må tas tak i utfordringene nå, for dette vil bare øke, påpeker Vedø-Hansen.

Aksjonsgruppa er glad for at det den siste tiden er gjennomført mange politikontroller på Abildsø, og at Bymiljøetaten nå går inn for opphøyde gangfelt i Enebakkveien.

– Men det trengs mer, sier Vedø-Hansen.

Les også: Skal rekonstruere dødsulykken

– Gjør inntrykk

Byråden er enig i at det videre arbeidet må gå i to spor.

– På kort sikt må vi se på tiltak for lavere fart og bedre oversikt. Og så må vi se helhetlig på hvordan man kan få ned trafikkmengden i samarbeid med Statens Vegvesen. Bomstasjonene er et av elementene vi må se nærmere på, det er absolutt et godt innspill, men jeg kan ikke love noe nå, sier Melby.

Byråden sier hun har forståelse for lokalbefolkningens frykt for ulykker.

– Særlig i den mørkeste årstiden skjønner jeg at trafikksituasjonen oppfattes som uoversiktlig. I kombinasjon med masse barn skjønner jeg at beboerne er bekymra. Samtidig er ikke dette den mest ulykkesbelastede strekningen, men det hjelper jo ikke dem som bor der. Det fins gode argumenter for å gjøre noe, og kanskje færre vil se på Enebakkveien som en gjennomfartsåre hvis det gjøres noen tiltak, sier byråden.

I tillegg til å gå litt rundt, tok hun bussen forbi dødskrysset Enebakkveien-Smedbergveien.

– Det gjør inntrykk, og når man tenker på hva som har skjedd er det veldig trist. Vi vil ikke ha flere slike ulykker, derfor må vi nå se på alle muligheter vi har for å unngå det i fremtiden!

Les mer om trafikksituasjonen på Abildsø:

– Krysset er ekstremt farlig!

Skal vurdere trafikklys i ulykkeskrysset

– Nok er nok, nå må farten ned!

Dagen da alt snudde

Tenner lys for lavere fart

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag