Vidar.Bakken@dittoslo.no"/>

*Nettavisen* Nyheter.

Byrådet vil privatisere trikken

 

Byrådet må kutte i driften av Oslo i 2012. De ser dessuten på muligheten for å privatisere trikk og bane.

Klikk på bildet for å forstørre.

Budsjettvenner: Byrådsleder og tidligere finansbyråd Stian Berger Røsland (H) og finansbyråd Kristin Vinje (H) presenterte budsjettet for lokalavisene. Foto: FOTO: VIDAR BAKKEN

OSLO: Ostehøvelprinsippet gjelder når Oslos driftsbudsjett blir lagt frem i dag.

Ingen blir spart og kravet til effektivisering øker.

Del på Facebook

Befolkningsveksten avgjørende

– Befolkningsveksten er en avgjørende premiss for budsjettet de neste årene. Det er den største utfordringen og krever et høyt investeringsnivå, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H).

Investeringene i skoler, boliger, samferdsel og annen infrastruktur vil utgjøre 7 milliarder neste år og 26 milliarder de neste fire årene.

– Skal vi klare dette må vi stramme inn i det løpende driftsbudsjettet. Her må alle virksomheter bidra, sier Røsland.

Må kutte 1,4 prosent i driften

Han understreker at innstrammingen må komme nå og ikke utsettes i tid, da det vil svi hardere i neste omgang.

– I tillegg til befolkningsveksten har vi en stor vekst i pensjonsutgifter etter ny beregningsmodell. Innstrammingen i de løpende driftsbudsjettet innebærer cirka 460 millioner i 2012. Det utgjør rammereduksjon på cirka 1,4 prosent. Dette er som sagt et grep vi er nødt til å ta nå, sier Røsland.

Mener regjeringen svikter

Investeringsevne på de store områdene innenfor infrastruktur er i stor grad lånefinansiert (58 prosent), som igjen gir voksende finanskostnader, påpeker Røsland.

– Samtidig har vi hatt en vekst i de frie inntektene som er lavere enn landet for øvrig, sier han, og fortsetter:

– Investeringer i Oslo og andre store byer er mer kostbart enn i landet for øvrig. Her svikter regjeringen når det gjelder utjevning mellom kommunene, sier Røsland, og fortsetter:

– Det statlige inntektssystemet tar ikke hensyn til at våre finanskostnader er vesentlig høyere ved å bygge ut tjenestetilbudet enn i andre deler av landet. Skatteutjevningen er skjev og det forventer vi at regjeringen vil gjøre noe med.

Bydelene må svi

I forrige budsjettperiode med innstramminger hadde bydelene store problemer med å opprettholde tjenester som ikke er lovpålagt, som for eksempel seniorsentre og fritidsklubber.

I fjor kom statens «eldremilliard» som en redning, hvor Oslo fikk 105 millioner kroner. 80 av disse gikk til bydelene som frie midler og ble redningen for en rekke aktiviteter og tilbud.

– Mange hadde trodd at «eldremilliarden» ville bli videreført i statsbudsjettet. Men dette er ikke varslet videreført fra staten og da kan vi ikke forvente at dette kommer inn som et tilskudd til løpende drift, sier Røsland.

Finansbyråd Kristin Vinje understreker at det i budsjettet er fullt kompensert for lønns- og prisutvikling for bydelene, før kuttet i rammene kommer.

Vil privatisere trikk

På investeringssiden er det skolebyråden som er den store vinneren. 40 prosent av investeringene skal gå til skolebygg de neste fire årene. Samferdsel vil få 24 prosent av investeringsmidlene.

– Når det gjelder trikk og bane ser vi på muligheten for privatisering av disse tjenestene, sier Røsland.

Det har ikke vært tema tidligere, men nå vil byrådet se på ulike sider som kan gi bedre kollektivtilbud og bedre lønnsomhet for kommunen.

– Vi vil se på konsekvensene, som har gitt ulike erfaringer når dette er prøvd i andre land, sier Røsland.

Han viser også til det viktige samarbeidet mellom Oslo og Akershus når det gjelder felles fylkesplaner for kollektivutviklingen.

OBS! Frp trakk seg denne uken fra videre byrådsforhandlinger i Oslo. Dette kan føre til endringer i budsjettet.

LES REAKSJONENE PÅ OSLO-BUDSJETTET:

Venstre vil stanse privat trikk

Rieber-Mohn: Politisk ansvarsfraskrivelse

– Fjern Frp-forslag fra budsjettet

Frykter forfall og stengte kirker

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.