*Nettavisen* Nyheter.

Bysykkelstativer uønsket i Oslo vest

Det viser seg å være svært vanskelig å få utplassert et 40-talls bysykkelstativer i Oslo vest. De fleste vil ha bysykkelstativer, men ikke der de selv bor, sier Uno Dahl Henriksen i Clear Channel.

FROGNER: Vi har inngått en avtale med kommunen om å sette ut mellom 40 og 50 bysykkelstativer i Oslo vest, sier Dahl Henriksen. Han legger likevel ikke skjul på at det er problematisk å finne riktige plasseringer for stativene. Utfordringen er at det er stor tetthet i bydelene, og at protester fra naboer stadig kommer inn. Prosjektleder i Samferdselsetaten Jon Bugge forteller at det hittil er blitt satt opp et sektsitalls bysykkelstativer, og at Oslo vest viser seg å være det området hvor det er vanskeligst å finne egnede plasseringer.

Vi ønsker et desentralisert system, hvor det ikke er altfor langt mellom stativene, sier Bugge. Stativene skal stå både på sentrale knutepunkter, og på mindre steder. Han forteller at det er et problem for syklende at det enten ikke finnes sykler i stativene, eller at de er fulle når man skal levere sykkel. For at sykkellordningen skal være så miljøvennlig som mulig, er det viktig med mange stativer som nærmest fyller og tømmer seg selv.

Det er jo ikke særlig bra når man må bruke masse bensin til spesialbilene, som skal drive service på de forskjellige sykkelstativene, sier Bugge.

Informasjonsansvarlig i Byantikvaren Nils Anker forteller at det er mange elementer som må taes hensyn til, når man planlegger plassering av bysykkelstativ. Det er viktig å se på de naturlige elementene på de aktuelle plassene, og forsøke å ivareta en helhet, sier Anker.

Uno Dahl Henriksen i Clear Channel forteller at de har ukentlige møter med Byantikvaren, og andre kommunalt ansatte angående utplassering av flere bysykler. Vi har rett og slett en underdekning på vestkanten som må innfries, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.