RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Bysyklene tilbake 2. april

Mandag 2. april er Oslos bysykler klare til bruk for 2007-sesongen. Prisen er gått opp 10 kroner.

OSLO: Med fint påskevær vil publikum igjen kunne glede seg over de smekre og hendige bysyklene. Det er i dag etablert 65 stativer for bysykler innenfor Ring 2, som er områdeavgrensningen for bysykkelordningen, opplyser Jon Bugge i Samferdselsetaten.

Flere sykler kommer

Ytterligere 15 stativer som er godkjent og bygget venter kun på strømtilførsel. I tillegg ligger det inne i prosjektet intensjon om å få godkjent og bygget ytterligere 15-20 stativer i løpet av sommeren, slik at prosjektet i løpet av 2007-sesongen blir fullt utbygd med 1200 bysykler og rundt 100 stativer.

Avtalen mellom Oslo kommune og Clear Channel Adshel, som står bak bysyklene, stativene og reklamebærerne, innebærer et nært samarbeid mellom firmaet og kommunens ulike etater.

Det at antall abonnenter i fjor passerte 22.000 viser at ordningen er blitt populær, i tillegg til at det er en rimelig og rask måte å forflytte seg på, opplyser Samferdselsetaten.

For hele 2007-sesongen er prisen 70 kroner. Etter innbetaling mottar man et kort som gir tilgang til tilgjengelige bysykler som man til enhver tid kan benytte, innenfor en tidsramme på tre timer.


Positive tilbakemeldinger

Datasystemet, som låssystemet i stativene er en del av, registrerer når og hvor man leverer sykkelen tilbake.

Bysyklene i Oslo er formgitt og utviklet spesielt for Oslo, sier prosjektleder i Samferdselsetaten Jon Bugge, og tilbakemeldinger fra publikum, fra unge som eldre og fra begge kjønn, er i all hovedsak positive.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere