*Nettavisen* Nyheter.

«Champagnepolet» holder stand

Butikksjef Asle Sæther har ikke sett noen følger av finankrisen verken med hensyn til kjøpte antall liter eller kjøpemønster. Foto: Vidar Bakken

Polet på Oslo City har flest kunder i Norge, men ingen slår polet på CC Vest når det gjelder omsetning.

LILLEAKER: 1.350.000 liter alkohol bæres ut av Vinmonopolet på CC Vest i løpet av året. Det omsettes for 219 millioner kroner. Det viser tallene for 2008, som igjen viser at utsalget troner suverent på toppen i Norge.

Det samme som før

Vi kan ikke se at finanskrisen har virket inn på omsetningen. Tallene fra desember og januar viser omtrent det samme som året før. Totalomsetningen for 2008 viser en liten nedgang i forhold til 2007, men det skyldes blant annet at utsalget på Røa har økt omsetning og at Majorstua har fått nye lokaler med selvbetjeningspol. Kjøpemønsteret er også stort sett det samme, med en liten økning av svakvin, sier butikksjef ved Vinmonopolet CC Vest, Asle Sæther.

30 prosent av all champagne

Han kan bekrefte at champagne fortsatt står høyt i kurs i Oslo vest.

Vi selger mest champagne i landet. Vi vet at vår t utsalg sammen med Frogner, Majorstua, Briskeby og Vika står for 30 prosent av all champagneomsetning i Norge. Mange av kundene er også opptatt av champagne av høy kvalitet, sier Sæther, som ble butikksjef i CC Vest-avdelingen for halvannet år siden.

Måtte være kald

Første dagen jeg var her og hilste på de ansatte, hastet en kunde innom og sa at de skulle ha en liten markering på jobben. Han skulle ha champagne og den måtte være kald. Vi hadde bare noen flasker på kjøling til noe over 1000 kroner stykket. «Jeg tar et par av dem», sa kunden. Da tenkte jeg mitt, men sånn ble det jo ikke i det daglige, , sier Sæther.

Vi er et fullsortimentspol med noe over 1 800 produkter i alle prisklasser. Samtidig har vi i tillegg en stor og god lokalliste med 400 - 500 produkter, som kan være annerledes enn det andre polutsalg har. Her ligger noen av de mer kostbare produktene. Det er likevel polutsalget på Briskeby som spisser seg inn på dypere og et mer eksklusivt utvalg. I så måte er Briskeby et Fagpol.

Nytt svalrom

Ombygging av lokalene er under planlegging.

Det er lenge siden det ble selvbetjeningspol og vil vi pusse opp lokalene. Vi håper å få et svalrom på 40 50 m2 der hvor avdelingen for hvitvin er i dag. Vi vil gjøre noe med lysforholdene og akustikken i rommet. Samtidig vil vi få nye reoler på plass, sier Sæther.

Kartlegge egen smak

Han er ikke misfornøyd med at hans utsalg har noe mindre årsomsetning enn tidligere.

Det er ikke vårt mål å ha en stadig økende omsetning. Den blir uansett fordelt på de andre utsalgene. Jeg er faktisk glad for at vi nå er på et nivå hvor vi har god kontroll på logistikken og hvor de ansatte kan yte den service som kundene fortjener. Ingen andre butikker har så store arealer som denne og da blir det viktig å være mye ute i butikken. Vi er opptatt å være gode på det, sier Sæther.

For å yte så god service som mulig, ber han kundene om å kartlegge egen smak.

Av og til får vi kanskje bare vite at det var bilde av blomster på etiketten når vi skal finne en vin. Vi synes det er spennende å hjelpe kunden hvis han eller hun kan si noe om en smak eller karakter man har merket seg. Da blir vi mer treffsikre når vi skal anbefale en ny vin for kunden. Det er en utfordring vi gjerne tar, sier Sæther.

Komponere vinliste

Torsdag, fredag og lørdag er de største omsetningsdagene.

Jeg har lyst til å anbefale de som planlegger bryllup eller annet selskap å komme til oss på de andre dagene i uken. Ta deg litt god tid. Da kan vi sette oss ned for å samtale og komponere for eksempel en god vinliste, sier Sæther.

Under fotograferingen er Sæther svært klar på at han verken vil holde en eksklusiv champagne eller en XO for å vise hva utsalget kan tilby.

Den type reklame er ikke en del av vår policy, sier Sæther bestemt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.